Η Έλενα Ράπτη μιλά για το έργο της καμπάνιας ενάντια στην παιδική σεξουαλική κακοποίηση «Ένα στα Πέντε».

Posted on Ιανουάριος 24, 2017, 8:51 μμ
2 mins

Η Έλενα Ράπτη μιλάει στο Young People για τη δράση της εκστρατείας «Ένα στα Πέντε» στην Ελλάδα. Ως συντονίστρια της καμπάνιας ενάντια στην παιδική σεξουαλική κακοποίηση στην Ελλάδα και ως μέλος της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης και του Δικτύου Κοινοβουλευτικών Εκπροσώπων αναφέρει όλα τα βήματα και τις ενέργειες που έκανε επί τρία συναπτά έτη για να φέρει εις πέραν τον ευγενή αυτό σκοπό αλλά και τους στόχους που έχει θέσει για το μέλλον.

Γίνεται λόγος για τους φορείς και τους οργανισμούς που στηρίζουν αυτήν την προσπάθεια, για τα επιστημονικά εργαλεία που χρησιμοποιούνται για τη σωστή ενημέρωση, καθώς και για τους χώρους παροχής πληροφοριών με σκοπό την ευαισθητοποίηση της κοινωνίας αλλά κυρίως της ελληνικής οικογένειας.

Web Site: http://www.elenarapti.gr/

Η συνέντευξη της Έλενας Ράπτη στο Γιάννη Μπιτζούνη.

Πείτε μας λίγα λόγια για την ιστορία και τη δράση της εκστρατείας «Ένα στα Πέντε» στην Ελλάδα.

Ως μέλος της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης και του Δικτύου Κοινοβουλευτικών Εκπροσώπων για τον τερματισμό της παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης, ανέλαβα πριν τρία περίπου χρόνια το συντονισμό της καμπάνιας «ΕΝΑ στα ΠΕΝΤΕ» του Συμβουλίου της Ευρώπης στην Ελλάδα. Ξεκίνησα λοιπόν άμεσα  μια σειρά ενεργειών σε εθνικό επίπεδο, με σκοπό την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της ελληνικής κοινωνίας. Μέσα σε μικρό χρόνο έχτισα πολύτιμες συνεργασίες και συμμαχίες, ώστε να γίνουμε περισσότεροι και να μεταδώσουμε τα μηνύματα της καμπάνιας με μεγαλύτερη ισχύ. Και όλοι μαζί δημιουργήσαμε τη δυναμική που χρειαζόταν ο στόχος αυτός για να υλοποιηθεί.

Ως συντονίστρια της εκστρατείας ενάντια στην παιδική σεξουαλική κακοποίηση ποιές είναι οι μέχρι τώρα ενέργειές σας στα πλαίσια αυτού του ευγενούς σκοπού ενημέρωσης του Συμβουλίου της Ευρώπης;

Είναι ευτύχημα που η καμπάνια «ΕΝΑ στα ΠΕΝΤΕ» έδωσε στην Ελλάδα την ευκαιρία να ακουστεί δημόσια το πρόβλημα και να αυξηθεί το επίπεδο προστασίας των παιδιών.

Πολλές! Πέρα από τις 73 θεσμικές συναντήσεις στο διάστημα των τριών ετών έχουν γίνει σε ολόκληρη την Ελλάδα περισσότερες από 255 δράσεις ενημέρωσης «μικρών και μεγάλων». Ξεκινήσαμε από την ελληνική περιφέρεια, πραγματοποιώντας δράσεις σε συνεργασία με τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, με τον ΣΕΓΑΣ, με το Παρατηρητήριο για την Πρόληψη της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού του Υπουργείου Παιδείας, με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, με την Εκκλησία της Ελλάδος, με το Τμήμα Ανηλίκων της Ελληνικής Αστυνομίας, με το Χαμόγελο του Παιδιού. Με εθελοντές της καμπάνιας  επισκεφτήκαμε πάνω από 67 δήμους σε 37 πόλεις της χώρας, ενώ η καμπάνια φιλοξενήθηκε σε 128 τηλεοπτικές εκπομπές υψηλής τηλεθέασης, όπου είχα την ευκαιρία να παρουσιάσω τους στόχους της.

Ποιοί είναι οι φορείς και οι οργανισμοί που στέκονται αρωγοί στο έργο σας;
Από την πρώτη στιγμή που ξεκίνησε η εκστρατεία συναντήθηκα διαδοχικά με θεσμικούς και πολιτειακούς παράγοντες: τον Οικουμενικό Πατριάρχη, τον Πρωθυπουργό της Ελλάδας, τον Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων, για τη στήριξη της καμπάνιας, τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πάσης Ελλάδος, προκειμένου μέσα από τους κόλπους της Εκκλησίας να ενημερωθούν οι πιστοί, τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, για να περάσει το μήνυμα στο χώρο της εκπαίδευσης, τον Υπουργό Υγείας, για την ενίσχυση των δομών φροντίδας παιδιών θυμάτων βίας, Περιφερειάρχες και Δημάρχους, προκειμένου να ευαισθητοποιηθεί η τοπική κοινωνία, τον Αρχηγό της Ελληνικής Αστυνομίας, για να ενώσουμε τις δυνάμεις μας στην αντιμετώπιση του φαινομένου, το Συνήγορο του Πολίτη για τα δικαιώματα του παιδιού, διευθυντές όλων των μεγάλων δημόσιων και ιδιωτικών τηλεοπτικών μέσων, για τη δωρεάν προβολή του τηλεοπτικού σποτ «Κίκο και το Χέρι», Πρυτάνεις Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Προέδρους κρατικών φορέων μέριμνας για τα παιδιά, εθελοντικές οργανώσεις, ειδικούς επιστήμονες και ακαδημαϊκούς. Μια μεγάλη συμμαχία λοιπόν που έφερε εξαιρετικά αποτελέσματα.

Τί χώρους επισκέπτεστε για την καμπάνια και ποιά επιστημονικά εργαλεία χρησιμοποιείται για τη σωστή ενημέρωση των ενδιαφερομένων;

Πραγματοποιούμε ενημερωτικές ομιλίες σε δημόσιους χώρους για την εύκολη πρόσβαση όλων των ενδιαφερομένων. Επίσης τοποθετούμε υπαίθρια stand σε πολυσύχναστα μέρη, πηγαίνουμε δηλαδή εμείς σε χώρους που επισκέπτονται γονείς με μικρά παιδιά. Παράλληλα πηγαίνουμε σε Σχολικές μονάδες, παιδικούς σταθμούς και δομές δήμων αλλά  και κάθε δημόσια εκδήλωση κοινωνική, αθλητική,  πολιτιστική, που μας δίνει τη δυνατότητα να απευθύνουμε τα μηνύματα της καμπάνιας  σε χιλιάδες πολίτες. Τα εργαλεία της καμπάνιας  είναι το τηλεοπτικό σποτ «Κίκο και το Χέρι» και μια σειρά εντύπων: το παραμύθι «Η Κίκο και το Χέρι», το έντυπο «Ο Κανόνας των Εσωρούχων» με οδηγίες για γονείς και το φυλλάδιο «7 τηλεφωνικές γραμμές βοήθειας» από τα οποία έχουν μοιραστεί περισσότερα από 125.000 αντίτυπα σε όλη την Ελλάδα μέχρι σήμερα. Παράλληλα προσθέσαμε στην ενημέρωση ένα επιπλέον εργαλείο, ειδικά διαμορφωμένο σε απτική μορφή για παιδιά τυφλά ή με προβλήματα όρασης με το κείμενο και τη λεκτική περιγραφή των εικόνων σε κώδικα – γραφή Μπράιγ και την ανάγλυφη αποτύπωση των εικόνων ώστε να διαβάζονται μέσω της αφής.

Επίσης μετά από συστηματική δουλειά μηνών δημιουργήσαμε και μοιράσαμε το νέο ελληνικό «εργαλείο» της καμπάνιας «ΕΝΑ στα ΠΕΝΤΕ», μια ιστορία κινουμένων σχεδίων, ένα 3D animation που ονομάζεται «Το Μυστικό της Νίκης». Μέσα από αυτό περνούν όλα τα μηνύματα της καμπάνιας σε γονείς, εκπαιδευτικούς αλλά κυρίως σε παιδιά, με τρόπο οπτικοακουστικό, εκπαιδευτικό και ψυχαγωγικό, συμβάλλοντας πολύ ουσιαστικά στην ευαισθητοποίηση όλων και εν τέλει στην προστασία των παιδιών. Στο «Μυστικό της Νίκης» προβάλλεται η ιστορία και στη νοηματική γλώσσα για κωφάλαλα παιδιά καθώς και με ελληνικούς υπότιτλους για βαρήκοα παιδιά ενώ μετά από παρότρυνση του Συμβουλίου της Ευρώπης προχωρήσαμε στη μεταγλώττιση του «Μυστικού της Νίκης» στην αγγλική γλώσσα σε συνεργασία με το Αμερικανικό Διεθνές Σχολείο Pinewood της Θεσσαλονίκης. Μέσα στους επόμενους μήνες φιλοδοξούμε να κυκλοφορήσουμε «Το Μυστικό της Νίκης ΙΙ – Η περιπέτεια του Βίκτωρα», στην υλοποίηση του οποίου προχωρούμε σε συνεννόηση με την Επιτροπή Lanzarote που μας πρότεινε να δημιουργήσουμε μια ιστορία με ήρωα ένα αγόρι, καθώς τα θύματα σεξουαλικής βίας είναι εξ’ ίσου συχνά νεαρά αγόρια.

Από τους χώρους που επισκεφθήκατε έως τώρα, είδατε να υπάρχει κάποια ενημέρωση επί του θέματος πριν τη δική σας εισήγηση;

Έλενα Ράπτη, συντονίστρια της καμπάνιας ενάντια στην παιδική σεξουαλική κακοποίηση και μέλος της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης 2013-2016.

Θα σας πω πως ο βαθμός ενημέρωσης της ελληνικής κοινωνίας στο θέμα ήταν πολύ χαμηλός παρά το ότι υπάρχει ένα διαπιστωμένο πρόβλημα περιστατικών παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης περίπου στα μέσα Ευρωπαϊκά ποσοστά. Αυτό άλλωστε επιβεβαιώθηκε και από την εντυπωσιακή προσέλευση και το ενδιαφέρον του κόσμου. Είναι ευτύχημα που η καμπάνια «ΕΝΑ στα ΠΕΝΤΕ» έδωσε στην Ελλάδα την ευκαιρία να ακουστεί δημόσια το πρόβλημα και να αυξηθεί το επίπεδο προστασίας των παιδιών. Γιατί ακόμη και ένα παιδί να γλιτώσει είναι μια μεγάλη νίκη της καμπάνιας.

Πιστεύετε ότι οι εκπαιδευτικοί χρειάζονται μια περαιτέρω επιμόρφωση για το θέμα με βάση τα ποσοστά κρουσμάτων που παρουσιάζει το Συμβούλιο της Ευρώπης;

Θεωρώ πως είναι σημαντικό να υπάρξει μια ειδικότερη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στο πώς να αναγνωρίζουν και να διαχειρίζονται τέτοια φαινόμενα. Το σχολείο έχει ως αποστολή να διαπαιδαγωγεί και να προστατεύει και άρα είναι το ιδανικό περιβάλλον για να μάθουν τα παιδιά αυτούς τους κινδύνους. Άλλωστε τα παιδιά της σχολικής ηλικίας αποτελούν και τα πιθανά θύματα της παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης. Κατέθεσα  λοιπόν ερώτηση στη Βουλή για την εισαγωγή μαθήματος για την πρόληψη της παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης στο πρόγραμμα της ευέλικτης ζώνης των δημοτικών σχολείων της χώρας προκειμένου να καλύψουμε αυτό το θέμα.

Σήμερα έχοντας η καμπάνια την έγκριση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Υπουργείου Παιδείας είναι στην ευχέρεια του Διευθυντή του κάθε σχολείου να διδάξει στα παιδιά την πρόληψη της παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης μέσα από τα εργαλεία της Ευρωπαϊκής καμπάνιας. Να προσθέσω επίσης πως σε όλη τη διάρκεια των δράσεων οι εκπαιδευτικοί έδειξαν ένα τεράστιο ενδιαφέρον να ενημερωθούν και πως έχουν ήδη δρομολογηθεί επιπλέον ομιλίες σε σχολεία σε όλες τις περιοχές της χώρας.

Ποιοί είναι οι επόμενοι στόχοι που έχετε θέσει πάνω σε αυτό το τόσο σημαντικό έργο που έχετε αναλάβει;

Ο στόχος μου είναι ένας . Να συνεχίσω αυτή την καμπάνια μέχρι να ενημερωθεί και η τελευταία ελληνική οικογένεια για την παιδική σεξουαλική κακοποίηση.

Φωτογραφικό Αφιέρωμα Έλενας Ράπτη

Σημείωση: Για την ολοκλήρωση της συνέντευξης, συνεργάστηκαν, η ομάδα συνεντεύξεων και η ομάδα υλοποίησης και έκφρασης, υπεύθυνος συνέντευξης, ο Γιάννης.

Ο Γιάννης Μπιτζούνης, είναι απόφοιτος της Σχολής Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (Σ.Ε.Φ.Α.Α.) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.), με ειδικότητα στην ειδική φυσική αγωγή και θεραπευτική γυμναστική. Το πάθος του για μάθηση τον έφερε και στα Ι.Ε.Κ. Le Monde, στο τμήμα Bartending. Εκπλήρωσε τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις στο 401 Γ.Σ.Ν.Α. και σήμερα, είναι μεταπτυχιακός φοιτητής στη Σ.Ε.Φ.Α.Α. του Α.Π.Θ. («Ανθρώπινη Απόδοση και Υγεία»). Παράλληλα εργάζεται στο Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών του Δήμου Ζαχάρως ως καθηγητής φυσικής αγωγής και υπεύθυνος της Δομής, ενώ έχει έντονη επιχειρηματική δραστηριότητα κυρίως σε καταστήματα εστίασης. Κάποια από τα στοιχεία του χαρακτήρα του που κυριαρχούν στην καθημερινότητά του είναι η απλότητα με τη οποία αντιμετωπίζει κάθε είδους προβλήματα, ενώ ο δυναμισμός και η δημιουργικότητα του φαίνονται στις πράξεις του. Άλλο ένα στοιχείο του ευαίσθητου χαρακτήρα του είναι η προσφορά και η συμμετοχή του σε εθελοντικά φιλανθρωπικά προγράμματα για παιδιά που το έχουν ανάγκη (Make A Wish). Τέλος, η ενασχόλησή του με τα κοινά δείχνει την κοινωνικότητά του και την αγάπη του για τον άνθρωπο.

Leave a Reply

  • (not be published)