ΑρχικήΑφιερώματαΆνθρωποι ΤέχνηςΟ Μάνος Χατζιδάκις, ο κορυφαίος Έλληνας μουσικοσυνθέτης, ο άνθρωπος του πολιτισμού.

Ο Μάνος Χατζιδάκις, ο κορυφαίος Έλληνας μουσικοσυνθέτης, ο άνθρωπος του πολιτισμού.

"Ο Μάνος Χατζιδάκις είναι από εκείνους τους Έλληνες που η παρουσία του μέσα από την προσωπικότητα του έδωσε πολλά στη τέχνη και γενικότερα στον πολιτισμό μας. Μέσα από τις συνθέσεις του, στο θέατρο, στον κινηματογράφο, αλλά και από τις θέσεις που κατείχε κατά καιρούς, άφησε έργο, αλλά και τη δυνατότητα σε πολλούς νέους να πάρουν από το έργο του"

Από πολύ μικρός δείχνει την έφεση που έχει για την μουσική, αφού από τεσσάρων χρονών κάνει μαθήματα πιάνου, βιολιού και ακορντεόν. Το 1932, ο Μάνος Χατζιδάκις και όλη η οικογένειά του, πλην του πατέρα του (χωρισμός με τη μητέρα του), μετακομίζει στην Αθήνα. Από το 1938 αρχίζει η ζωή του να γίνεται πολύ δύσκολη, καθώς σκοτώνεται ο πατέρας του σε αεροπορικό δυστύχημα, έτσι τα οικονομικά προβλήματα είναι γεγονός. Ο Μάνος Χατζιδάκις ήρθε στη ζωή στις 23 Οκτωβρίου του 1925 στη Ξάνθη. Ο πατέρας του ήταν δικηγόρος από ένα χωριό του Ρεθύμνου, ενώ η μητέρα του Αλίκη καταγόταν από την Αδριανούπολη.

Τα χρόνια της κατοχής, η δουλειά και τα παράλληλα μαθήματα

Ο Μάνος Χατζιδάκις ήρθε στη ζωή στις 23 Οκτωβρίου του 1925 στη Ξάνθη

Ο Μάνος Χατζιδάκις στα δύσκολα χρόνια της κατοχής, αλλά και μετά τα χρόνια της απελευθέρωσης από τους Γερμανούς αναγκάζεται να κάνει πολλές δουλειές. Έτσι τον συναντάμε ως φορτοεκφορτωτή στο λιμάνι του Πειραιά, ως εργάτη στο εργοστάσιο ζυθοποιίας του φιξ, ως παγοπώλη, αλλά και βοηθό νοσοκόμο στο 401 στρατιωτικό νοσοκομείο. Παράλληλα με τις δουλειές που έκανε αρχίζει ανώτερα θεωρητικά μαθήματα μουσικής και σπουδές φιλοσοφίας στο πανεπιστήμιο Αθηνών. Δύσκολα χρόνια για τον Χατζιδάκι που έμελλαν να είναι και μαθήματα ζωής.

Από ποιους επηρεάζεται αλλά και οι φίλοι του. Το 1943 στη ζωή του έρχεται ένας μεγάλος δάσκαλος και φίλος του, όπως αποδείχτηκε αργότερα, ο Νίκος Γκάτσος. Εδώ να σημειώσουμε και άλλους μεγάλους καλλιτέχνες, ποιητές που ο Μάνος Χατζιδάκις τους θεώρησε ως τους ανθρώπους που τον επηρέασαν ουσιαστικά στη διαμόρφωσή του. Κάποια ονόματα από αυτά είναι: Σεφέρης, Τσαρούχης, Ελύτης, Σικελιανός κ.α Όλα πλέον είχαν πάρει το δρόμο τους, το μόνο που έμενε ήταν ο κόσμος να τον γνωρίσει.

Οι πρώτες εμφανίσεις του Μάνου Χατζιδάκι ως συνθέτης

Το 1959 μαζί με τον Μίκη Θεοδωράκη και την Νάνα Μούσχουρη ενορχηστρώνει και ηχογραφεί το έργο ο «Επιτάφιος»

Ο χώρος που ο Μάνος εμφανίστηκε για πρώτη φορά ήταν στο θέατρο τέχνης του Κάρολου Κουν το 1944 με το έργο «Τον τελευταίο Ασπροκόρακα» του Αλέξη Σολωμού. Για τα επόμενα περίπου δεκαπέντε χρόνια το θέατρο τέχνης έγινε το σπίτι του και έδωσε την ευκαιρία στους Έλληνες να ακούσουν την μουσική του, σε πολλά θεατρικά έργα. Κάποια από αυτά: «Γυάλινα Κόσμος», «Αντιγόνη», «Όλα τα παιδιά του Θεού έχουν φτερά», «Ο Θάνατος του εμπορικού» κ.α

Η συνέχεια ακόμα πιο εντυπωσιακή, όταν τον φωνάζει η Μαρίκα Κοτοπούλη για να του αναθέσει τη σύνθεση αρχαίων τραγωδιών όπως του «Αγαμέμνονα», και την «Ορέστεια» του Αισχύλου. Εδώ κάπου, χρονικά μετά το τέλος του πολέμου, έρχεται και η συνεργασία με έναν από τους μεγαλύτερους Έλληνες ποιητές, τον Άγγελο Σικελιανό. Άλλες γνωριμίες που πέρα από τη πλευρά της συνεργασίες κατέληξαν σε μεγάλες φιλίες ήταν η συνάντησή του με την Μελίνα Μερκούρη. Η άλλη ήταν αυτή που προαναφέραμε πιο πάνω, του Νίκου Γκάτσου. Δύο φιλίες που έμελε, όπως αποδείχτηκε στη συνέχεια, να είναι και παντοτινές.

“Η διαδρομή του Μάνου Χατζιδάκι στον κινηματογράφο, Θέατρο και ως διευθυντή στο 3 πρόγραμμα της Ελληνικής δημόσιας ραδιοφωνίας”

Η ενδιαφέρουσα πορεία του Μάνου Χατζιδάκι

Ο χώρος που ο Μάνος εμφανίστηκε για πρώτη φορά ήταν στο θέατρο τέχνης του Κάρολου Κουν το 1944

Ο κινηματογράφος στη ζωή του ήρθε το 1946, με την ταινία «Αδούλωτη Σκλάβοι» και εδώ πολλές ελληνικές και ξένες ταινίες ντύθηκαν με την μουσική του, μερικές γνωστές από αυτές: «Κάλπικη λύρα» το 1954, η «Στέλλα» το 1955 του Κακογιάννη με πρωταγωνίστρια τη Μελίνα Μερκούρη και Γιώργο Φούντα. Κάποιες ξένες ταινίες: «America – America», «Sweet Movie», «Memed My Hawk» κ.α Στο Θέατρο, οι Αρχαίες τραγωδίες ήταν θα λέγαμε ένα από τα ρεπερτόρια του, έτσι έγραψε μουσική για τις τραγωδίες «Μήδεια», «Βάκχες», «Εκκλησιάζουσες», «Βάτραχοι», «Όρνιθες», «Πλούτος» κ.α

Το 1949 μιλάει για το ρεμπέτικο τραγούδι ξεσηκώνοντας θύελλα αντιδράσεων στην ελληνική αστική κοινωνία εκείνης της εποχής. Δείχνοντας ότι πλέον θα λέει αυτό που πιστεύει χωρίς δισταγμούς και περιστροφές. Ο Ίδιος βέβαια μετά από 6 χρόνια μεταφέρει στο πιάνο έξι ρεμπέτικα τραγούδια για να δείξει την ομορφιά των ρεμπέτικων τραγουδιών και στη πράξη.

Το 1951 δημιουργείται το Ελληνικό Χορόδραμα της Ραλλούς Μάνου, ο Μάνος Χατζιδάκης υπήρξε ιδρυτικό μέλος, αλλά και καλλιτεχνικός διευθυντής. Στο χώρο αυτόν παρουσιάζει τα τέσσερα μπαλέτα του, αρχίζοντας με το «Μαρσύας» το 1950 και ολοκληρώνεται με το «Ερημία» το 1958. Το 1959 μαζί με τον Μίκη Θεοδωράκη και την Νάνα Μούσχουρη ενορχηστρώνει και ηχογραφεί το έργο ο «Επιτάφιος».

Ο Μάνος Χατζιδάκις στην Αμερική και το Όσκαρ

Μια αξιοσημείωτη θέση ήταν και αυτή του διευθυντή του τρίτου προγράμματος, από το 1975 έως το 1981

Ένα από τα σημαντικότερα βραβεία του ήταν σίγουρα το Όσκαρ για τα «Παιδιά του Πειραιά» από την ταινία του Jules Dassin, «Ποτέ την Κυριακή» το 1960. Το αποτέλεσμα αυτού του βραβείου ήταν η καλύτερη διαφήμιση για την Ελλάδα, αλλά και για τον ίδιο. Εδώ να σημειώσουμε πως το συγκεκριμένο τραγούδι  ήταν μέσα στα δέκα πρώτα εμπορικότερα τραγούδια για τον 20ου παγκόσμιος.

Το 1966 ο Χατζιδάκις ταξιδεύει μαζί με την Μελίνα Μερκούρη με κύριο σκοπό να ανεβάσει στο Broadway τη θεατρική διασκευή του «Ποτέ την Κυριακή». Εκεί μένει για έξι χρόνια έως το 1972 όπου ο επηρεασμός του από τη μουσική είναι εμφανής στα επόμενα έργα του. Έρχεται στην  Ελλάδα στα 2 τελευταία μαύρα χρόνια της χούντας, προσπαθώντας πάντα μέσα από το δρόμο της τέχνης, την αφύπνισή της.

Μετά τη χούντα ο Μάνος Χατζιδάκις αναλαμβάνει άμεσα την αναβάθμιση της πολιτιστικής ζωής της χώρα μας. Δράσης σε όλους τους τομείς (κινηματογράφος, θέατρο, μουσική, χορός κ.α) με διοργανώσεις, φεστιβάλ και πολλά άλλα μέσα από θέσεις κλειδιά όπως: Γενικός διευθυντής της λυρικής σκηνής, διευθυντής της κρατικής ορχήστρας. Μια αξιοσημείωτη θέση ήταν και αυτή του διευθυντή του τρίτου προγράμματος, από το 1975 έως το 1981, χρόνια που μαζί με εξαιρετικές προσωπικότητες έδωσαν μια άλλη διάσταση στην τέχνη γενικά.

Η Δεκαετία του 80΄και 90΄ 

Μάνος Χατζιδάκις έφυγε από τη ζωή αφήνοντας μια κληρονομιά, στη σύγχρονη ελληνική πολιτιστική και όχι μόνο κοινωνία

Το 1985 εκδίδει το περιοδικό «Το τέταρτο» με θεματολογία, την καταγραφή καλλιτεχνικών και πολιτιστικών δρώμενων. Επίσης την ίδια χρονιά δημιουργεί και την ανεξάρτητη δισκογραφική εταιρία «Σείριος» με σκοπό τη προστασία της καλής μουσικής και το άνοιγμα σε νέους καλλιτέχνες.

Το 1989 ιδρύει την «Ορχήστρα των χρωμάτων», όπου παρουσιάζει έως και το 1993, πρωτότυπες παραστάσεις και συναυλίες με Έλληνες, αλλά και ξένους σολίστ. Στην Ορχήστρα των χρωμάτων ο Χατζιδάκις ήταν μαέστρος έως το τέλος της ζωής του. Φτάνοντας στο τέλος, να σας ενημερώσουμε και για τα τέσσερα βιβλία που δημοσίευσε: «ο καθρέφτης και το μαχαίρι», «Τα σχόλια του τρίτου», «Μυθολογία» και «Μυθολογία δεύτερη».

Ο Επίλογος

Ο Μάνος Χατζιδάκις είναι από εκείνους τους Έλληνες που η παρουσία του μέσα από την προσωπικότητα του έδωσε πολλά στη τέχνη και γενικότερα στον πολιτισμό μας. Μέσα από τις συνθέσεις του, στο θέατρο, στον κινηματογράφο, αλλά και από τις θέσεις που κατείχε κατά καιρούς, άφησε έργο, αλλά και τη δυνατότητα σε πολλούς νέους να πάρουν από το έργο του. Το 1994 στις 15 Ιουνίου ο Μάνος Χατζιδάκις έφυγε από τη ζωή αφήνοντας μια κληρονομιά, στη σύγχρονη ελληνική πολιτιστική και όχι μόνο κοινωνία που θα τη ζήλευαν άλλοι μεγάλοι της τέχνης ανά τον κόσμο.

Βίντεο Μάνος Χατζιδάκις

Ο Μάνος Χατζιδάκις ۩۩۩ στο Καστελόριζο

Σημείωση: Το άρθρο – Αφιέρωμα για τον Μάνο Χατζιδάκι, θα ανανεώνεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα ανάλογα με την εισροή ειδήσεων και πληροφοριών από όσο το δυνατόν αξιόπιστων πηγών που θα αφορούν το συγκεκριμένο πρόσωπο. Υ.γ Οι συντάκτες απλά επιμελούνται τις πληροφορίες. Παρακάτω αναγράφονται οι πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για το αφιέρωμα.

Μας Είπαν...

Διαβάστε το μήνυμα τους...

"Να μη φοβούνται να εξερευνούν και να εκφράζουν τη σκιά τους"...

Καραμίχος

Ηθοποιός

"Να ακολουθούν την καρδιά τους και να μην κάνουν εκπτώσεις στα θέλω και στην αξιοπρέπεια τους"...

Κρονάκη

Δημοσιογράφος

Σχετική Αρθρογραφία

Σταύρος Τσιώλης: Ο cult σκηνοθέτης του ελληνικού κινηματογράφου.

Δίπλα στην λέξη cult/καλτ στο λεξικό, αν ψάξεις προσεκτικά,...

Frida Kahlo, η μούσα του εαυτού της!

Το πραγματικό της όνομα είναι Magdalena Carmen Frida Kahlo...

Αλέκος Σακελλάριος, ο χαρισματικός σκηνοθέτης του Ελληνικού κινηματογράφου.

Ο κορυφαίος για τους περισσότερους, Έλληνας σκηνοθέτης του Ελληνικού κινηματογράφου...

Γιάννης Ρίτσος, ο ποιητής της “Ρωμιοσύνης” και του “Επιταφίου”.

Ο Γιάννης Ρίτσος είναι ένας από τους μεγαλύτερους και...

- Read Interesting Site Topics The Most Popular Interview

Η γυναίκα ενώπιον της Ιστορίας και του αύριο.

Δύο συνήθη ερωτήματα, τα οποία προβληματίζουν αρκετούς: «Γιατί χρειάζεται η ύπαρξη της Παγκόσμιας Ημέρας της Γυναίκας;» και «Γιατί χαίρει μεγαλύτερης αναγνώρισης από την -συνήθως άγνωστη- Παγκόσμια Ημέρα...

Καμία απόσταση δεν εμποδίζει την αληθινή επιθυμία.

Οι σχέσεις ανέκαθεν περνούσαν από δοκιμασίες. Μία από αυτές...

Ο Χουλιγκανισμός στην Ελλάδα.

Ως χουλιγκανισμός αναφέρεται η ανάρμοστη και βίαιη συμπεριφορά οπαδών αθλητικών...

- New Post & Article Archive