Παρασκευή, 1 Ιουλίου, 2022
27.4 C
Athens
ΑρχικήΑρθρογραφίαΆρθραΕίμαι 17 χρονών και η ζωή μου δεν είναι οι πανελλήνιες.

Είμαι 17 χρονών και η ζωή μου δεν είναι οι πανελλήνιες.

"Ξεκινώντας αυτήν την προσπάθεια πολύ γρήγορα συνειδητοποιείς ότι πριν καλά καλά ξεκινήσεις το ταξίδι σου έχεις εξαντλήσει τη δημιουργικότητα σου, έχεις ποινικοποιήσει την φαντασία σου, έχεις φυλακίσει τα όνειρά σου"

Με αφορμή την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς μπήκα σε έναν προβληματισμό σχετικά με τις πανελλήνιες εξετάσεις. Τι είναι λοιπόν οι πανελλήνιες εξετάσεις; Τι σηματοδοτεί αυτός ο θεσμός; Τι θέση έχει στην ελληνική κοινωνία και την μέση ελληνική οικογένεια; Ας ξεκινήσουμε από μία ετυμολογική προσέγγιση του όρου: το επίθετο πανελλήνιος (<πας και Έλλην) συνοδεύει κάτι που αναφέρεται σε όλους τους Έλληνες και ολόκληρη την Ελλάδα. “Σίγουρα πρέπει να πρόκειται για κάτι αξιόλογο, αξιοθαύμαστο”, σκέφτεται κανείς ακούγοντας τη λέξη αυτή. Ως γνωστόν οι πανελλήνιες εξετάσεις είναι αυτές στις οποίες καλούνται να διαγωνιστούν οι μαθητές της τελευταίας τάξης του λυκείου προκειμένου να διεκδικήσουν την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Πανελλήνιες εξετάσεις είναι αυτές στις οποίες καλούνται να διαγωνιστούν οι μαθητές

Πρόκειται για έναν θεσμό με βαθιές ρίζες στην ελληνική κοινωνία, έναν θεσμό που χαρακτηρίζει και “ενώνει” τον ελληνισμό. Η ύψιστη στιγμή του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, η δίοδος προς την ανώτατη και ανωτέρα μόρφωση, την “φοιτητική ζωή”. “Ήρθε η ώρα να κάνουμε αυτό που αγαπάμε, να δημιουργήσουμε, να κάνουμε όνειρα…” Ναι, πράγματι έφτασε η στιγμή που μπορείς εσύ και εγώ και ο καθένας μας να διαλέξει το δρόμο που θα ακολουθήσει, να χαράξει τη δική του πορεία.

Η Αρχή

Ξεκινάει λοιπόν ένας ακόμα χρόνος ξεγνοιασιάς, ανεμελιάς, (…) , άγχους, καταπίεσης, ανταγωνισμού, μια ακόμα χρονιά προετοιμασίας για τις πανελλήνιες εξετάσεις. Και κάπου εκεί που ετοιμάζεσαι να αρχίσεις το μακρύ ταξίδι της ενήλικης ζωής σκέψεις κατακλύζουν το μυαλό. “Δεν ξέρω την δεύτερη παράγραφο στη σελίδα 146. Δεν θυμάμαι τίποτα. Δεν θα τα καταφέρω. Δεν έχω ελπίδα…”

Είναι συνεπώς φανερό ότι οι πανελλήνιες εξετάσεις αποτελούν μια από τις πιο σκληρές δοκιμασίες που επιβάλλει στους Έλληνες μαθητές η ελληνική πολιτεία. Ένα αποχαιρετιστήριο δώρο γεμάτο ανταγωνισμό, καθώς η επιτυχία ή η αποτυχία δεν εκτιμάται με βάση τις δυνατότητες και τις ιδιαίτερες κλίσεις του καθενός, αλλά πάντα σε συνάρτηση με τις επιδόσεις των άλλων.

Το σύστημα εισαγωγής θρέφει εξ ’ορισμού τον ανταγωνισμό εκφυλίζοντας και στρεβλώνοντας τον ουσιαστικό και πραγματικό του στόχο. Στηρίζεται επίσης σε μια στείρα, μηχανιστική μάθηση, στη λεγόμενη “παπαγαλία”, που όχι μόνο δεν προάγει τη σκέψη, αλλά ακόμα περιορίζει καταλυτικά την ελευθερία έκφρασης των υποψήφιων μαθητών.

Πανελλήνιες και η κοινωνία

Οι πανελλήνιες είναι από τις πιο σκληρές δοκιμασίες που επιβάλλει στους μαθητές η πολιτεία

Ωστόσο ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει να αναζητήσουμε και τη θέση του θεσμού των πανελληνίων στην ελληνική κοινωνία, οικογένεια και κοινή αντίληψη. Μέσα από μία απλή και σύντομη ματιά γύρω μας συνειδητοποιούμε ότι η ελληνική κοινωνία παρόλα αυτά στηρίζει έμπρακτα αυτόν τον θεσμό και τον έχει ανάγει σε κυρίαρχο μέλημα της ελληνικής οικογένειας.

“Είμαι 17 χρονών και η ζωή μου δεν είναι οι πανελλήνιες”

Έχει νομιμοποιήσει όχι μόνο θεσμικά αλλά και ηθικά ένα ολόκληρο σύστημα παραπαιδείας που παίρνει ζωή από τις πανελλήνιες. Η παραπαιδεία σαν μια άλλη σύγχρονη “προίκα” αποτελεί ένα βάρος που οφείλει η μέση ελληνική οικογένεια να σηκώσει για να “αποκαταστήσει” τα παιδιά της. Οι πανελλήνιες, δηλαδή μονοπωλούν το ενδιαφέρον της ελληνικής οικογένειας, η οποία “γαλουχεί” τα παιδιά της με συμβουλές και άγχος, προκειμένου κάποια στιγμή να επιτύχουν σε αυτές τις εξετάσεις.

Ξεκινώντας λοιπόν αυτήν την προσπάθεια πολύ γρήγορα συνειδητοποιείς ότι πριν καλά καλά ξεκινήσεις το ταξίδι σου έχεις εξαντλήσει τη δημιουργικότητα σου, έχεις ποινικοποιήσει την φαντασία σου, έχεις φυλακίσει τα όνειρά σου.

 Όμως εγώ θα αντισταθώ…  

 Και θα φωνάξω δυνατά… 

 Φώναξέ το και εσύ…  

“Είμαι 17 χρονών και η ζωή μου δεν είναι οι πανελλήνιες”

- The author -

Ηλίας Κατσιούρης
Ηλίας Κατσιούρηςhttps://youngpeople.gr/
Ο Ηλίας ζει στον Άγιο Στέφανο Αττικής, γεννήθηκε στις 5 Αυγούστου του 1997. Άρχισε να φοιτά στη νομική σχολή Αθηνών, ενδιαφέρεται για την πολιτική, την επικαιρότητα αλλά και την ανάλυση ζητημάτων κοινωνικής παθογένειας. Τον ελεύθερο χρόνο προτιμά να τον περνάει με φίλους, συζητώντας και διασκεδάζοντας! Ο Ηλίας έχει γράψει στο Young People.gr το άρθρο με τίτλο "Είμαι 17 χρονών και η ζωή μου δεν είναι οι πανελλήνιες".

Σχετικά Άρθρα

Συνεντεύξεις | Αρθρογραφία | Τέχνες | Μουσική

Η ζωή μέσα από τα μάτια ενός αδέσποτου.

Πόσες φορές έχουμε έρθει αντιμέτωποι με γατάκια και σκυλάκια στον δρόμο;...

Η γυναίκα ενώπιον της Ιστορίας και του αύριο.

Δύο συνήθη ερωτήματα, τα οποία προβληματίζουν αρκετούς: «Γιατί χρειάζεται η ύπαρξη...

Η επιρροή της τεχνολογίας στα σημερινά πρότυπα.

Στη σημερινή εποχή, είναι αδιαμφησβήτητο γεγονός ότι η τεχνολογία αποτελεί σημαντικό...

Η ιδεολογία του αντι – εμβολιασμού στην κρίση της Ιστορίας.

Σκεφτόμουν, τις προάλλες, το πρόσφορο έδαφος έρευνας για μελλοντικές μελέτες, εργασίες...

- READ THE MOST POPULAR INTERVIEWS -

Interview Popular

Γιώργος Καραμίχος: “Ο καθένας είναι μοναδικός και αξίζει την επαφή με την μοναδικότητά του”.

Από την τηλεοπτική σειρά "Λένη" και "κανείς δεν λέει σ'αγαπώ" στο "καφέ της χαράς" και τέλος στην "ονειρόπαγίδα" μας έχει χαρίσει άπειρες στιγμές τηλεοπτικής,...

- Read Interesting Site Topics -

Είναι τόσο όμορφο να βλέπεις δίπλα σου όλα αυτά που έχουν δημιουργηθεί για εμάς τους ανθρώπους αλλά και τόσο λυπηρό να βλέπεις να καταστρέφεται όλη...

Ένα Περιβάλλον που αντιδρά.

Ήταν βράδυ και διάβαζα όταν χτύπησε το κινητό μου και ξεκίνησε μια ατέλειωτη συζήτηση γεμάτη σκέψεις,...

Η διασκέδαση της σημερινής νεολαίας και το αλκοόλ.

Η νυχτερινή διασκέδαση είναι μια από τις ανάγκες της σημερινής νεολαίας. Όλοι διαφόρων ηλικιών νιώθουμε την ανάγκη...

Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου, Έλληνας μουσικοσυνθέτης διεθνούς φήμης.

Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου, ένας από τους μεγαλύτερους μουσικοσυνθέτες παγκοσμίως. Είναι ο άνθρωπος που επηρέασε τη ανάπτυξη πολλών μουσικών...