Πέμπτη, 28 Οκτωβρίου, 2021
14.3 C
Athens
ΑφιερώματαΆνθρωποι της τέχνηςΣταύρος Τσιώλης: Ο cult σκηνοθέτης του ελληνικού κινηματογράφου.

Σταύρος Τσιώλης: Ο cult σκηνοθέτης του ελληνικού κινηματογράφου.

"Ένα αφιέρωμα στον cult σκηνοθέτη του ελληνικού κινηματογράφου, γνωστο για την τριλογία για τις γυναίκες και τις λαϊκές γνωστές ατάκες του"

Δίπλα στην λέξη cult/καλτ στο λεξικό, αν ψάξεις προσεκτικά, θα δεις να αναγράφεται ένα όνομα. Το οικείο αυτό όνομα δεν θα μπορούσε να είναι άλλο εκτός από το: Σταύρος Τσιώλης.

Η αρχή

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος γεννήθηκε στην Τρίπολη τον  Οκτώβριο του 1937. Στην παιδική του ηλικία έβγαζε μεροκάματο μαζεύοντας βόλια από τις εκτελέσεις που έκαναν οι Γερμανοί, τα πήγαινε στον θείο του ο οποίος τα έλιωνε και τα έκανε μολύβι ώστε να παίρνουν ψωμί και γάλα για να ζήσουν. Σπούδασε στην σχολή Σταυράκου και το 1958 ξεκίνησε ως βοηθός σκηνοθέτη στη Φίνος Φιλμ. Δούλεψε σε πολλές γνωστές ταινίες δίπλα στο πλευρό σκηνοθετών όπως ο Δαλιανίδης και ο φίλος του Χρήστος Βακαλόπουλος τον συνέστηνε στον κόσμο με τον εξής τρόπο: «Από εδώ ο Σταύρος Τσιώλης που ήταν βοηθός του Κατσουρίδη στο Της Κακομοίρας». Συνολικά ως βοηθός σκηνοθέτη δούλεψε σε 54 ταινίες, εκ των οποίων οι περισσότερες ήταν της Φίνος Φιλμ.

Η πρώτη ταινία και το βάπτισμα του πυρός

“Άσε εσύ το γύρισμα αυτό, γύρνα σπίτι σου και γράψε ένα σενάριο για παιδιά”

«Άσε εσύ το γύρισμα αυτό, γύρνα σπίτι σου και γράψε ένα σενάριο για παιδιά». Αυτά ήταν τα λόγια που του είπε ο Φιλοποίμην Φίνος ο οποίος είχε διακρίνει το ταλέντο που είχε ο Σταύρος Τσιώλης. Έτσι γεννήθηκε η πρώτη ταινία ονόματι «Μικρός Δραπέτης», το 1968,  με σκηνοθέτη τον Σταύρο Τσιώλη και πλέον το βάπτισμα του πυρός είχε πραγματοποιηθεί. Επίσης γύρισε την ταινία «Πανικός» σε δικό του σενάριο αλλά και την «Ζούγκλα των Πόλεων» η οποία ήταν σε σενάριο του Ν. Φώσκολου.

Το 1970 γύρισε την «Κατάχρηση Εξουσίας», ταινία με μεγάλη εμπορική επιτυχία και διεθνή καριέρα. Έπειτα, εγκατέλειψε τον κινηματογράφο για  μια ολόκληρη δεκαπενταετία. Πριν εγκαταλείψει, ο Φίνος Φιλμ του είχε αναθέσει να κάνει το «Καληνύχτα Μαργαρίτα» η οποία θα γυριζόταν με μια συγκεκριμένη ηθοποιό. Ο Σταύρος Τσιώλης δήλωσε πως η αριστερή του συνείδηση δεν του το επέτρεπε καθώς βρισκόντουσαν σε περίοδο χούντας.

1970 – 1985

Μετά την αποχώρηση από τον κινηματογράφο και μέχρι την επιστροφή του ο Σταύρος Τσιώλης έκανε διάφορα επαγγέλματα. Μετά την Φίνος Φιλμ έγινε αντικριστής στο χρηματιστήριο. Έπειτα, πήγε στο Άγιο Όρος για να γίνει αγιογράφος και μετά από αυτή του την εμπειρία κατέληξε να σχεδιάζει κοσμήματα για λογαριασμό της κυρίας Μαυράκη. Περηφανευόταν κυρίως για ένα κόσμημα που είχε σχεδιάσει, με όνομα περιδέραιο της Θεοδώρας, το οποίο έτυχε να αγοράσει η Γκρέις Κέλι, την οποία από παιδί θαύμαζε από την ταινία «Χωριατοπούλα».

Η επιστροφή στον κινηματογράφο και η φιλμογραφία του

Η επιστροφή στον κινηματογράφο πραγματοποιήθηκε όταν ο οπερατέρ Γιώργος Αρβανίτης του είπε « Δεν γράφεις κάνα σενάριο;». Και έτσι απλά γεννήθηκε η «Μια τόσο μακρινή απουσία», ταινία που απέσπασε 6 πρώτα βραβεία στο φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης. Συνέχισε με την ταινία « Σχετικά με τον Βασίλη» και μετά από αυτή γύρισε και τους «Ακατανίκητους Εραστές», ταινία η οποία επίσης απέσπασε πρώτα βραβεία και προβλήθηκε και στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης. Ακολούθησαν οι ταινίες: Έρωτας στη Χουρμαδιά (1990), Παρακαλώ Γυναίκες, μην κλαίτε(1992), Ο Χαμένος Θησαυρός του Χουρσίτ Πασά (1995), Ας Περιμένουν οι Γυναίκες (1998), Φτάσαμεε! (2004), Γυναίκες που Περάσατε από Δω (2019).

Η Τριλογία για τις γυναίκες και η ιστορία των τίτλων

“Διότι οι άνθρωποι δε συγχωρούν αυτούς που από έρωτα εκπέσανε”
  • Ο Σταύρος Τσιώλης δεν είχε ποτέ στο μυαλό του την τριλογία αυτή ως: τριλογία για τις γυναίκες, ούτε καν ως τριλογία βασικά. Ο κόσμος την ονόμασε τριλογία.
  • Το 1992 κυκλοφορεί η ταινία «Παρακαλώ Γυναίκες, μην κλαίτε», όπου το σενάριο και τη σκηνοθεσία αυτής της ταινίας συνυπόγραψε με τον Χρήστο Βακαλόπουλο. Βασικοί πρωταγωνιστές ο Αργύρης Μπακιρτζής και Δημήτρης Βλάχος.  Ο τίτλος όμως θα ήταν Κλέφτες του Έρωτος αν ο διευθυντής φωτογραφίας δεν είχε διαβάσει πρόσφατα το Παρακαλώ Λύκοι, Μην Κλαίτε το οποίο οδήγησε στην διαμόρφωση του τελικού τίτλου.
  • Επίσης, το Ας Περιμένουν οι Γυναίκες θα ονομαζόταν Ιστορικό Συνέδριο της Βόλβης, αν η κόρη του παραγωγού δεν είχε πει «Να πείτε κάτι για τις καημένες τις γυναίκες τους …. Που περιμένουν».
  • Και ο τίτλος της τρίτης ταινίας, Γυναίκες που περάσατε από δω, προέκυψε όταν ένας φίλος του πρότεινε να κάνει μια ταινία που στον τίτλο της θα περιλάμβανε τις γυναίκες.

Η αγάπη του κόσμου για την τριλογία

Ο Σταύρος Τσιώλης ολοκλήρωσε την υποτιθέμενη τριλογία το 2018. Και στις τρείς ταινίες ο Τσιώλης έμεινε πιστός στο ίδιο ύφος και  σκεπτικό. Έμεινε πιστός στους βαριά ερωτευμένους άντρες, την επίδραση του αντίθετου φύλου στην  ψυχοσύνθεση τους και της αδυναμίας τους να διαχειριστούν τα συναισθήματα αυτά. Αλλά και στον θαυμασμό απέναντι στο γυναικείο φύλο, από άνδρες πονεμένους και ερωτευμένους. Ο κόσμος λάτρεψε τις ταινίες αυτές, ανέβηκαν σκηνές διάσπαρτες στο Youtube με ατάκες που ο κόσμος αγάπησε, τυπώθηκαν μπλουζάκια και οι ταινίες δεν άργησαν να χαρακτηριστούν ως cutl/καλτ.

Ατάκες από τις ταινίες αυτές αγαπήθηκαν πολύ από το κοινό και έφτασαν να γίνουν σήμα κατατεθέν για λάτρεις του ελληνικού καλτ κινηματογράφου. Μερικές από τις ατάκες που αγαπήθηκαν είναι οι παρακάτω:

  • Ψήφισε η μάνα μου Νέα Δημοκρατία;
  • Ο ορισμός του πέναλτι κυρία μου!
  • Διότι οι άνθρωποι δε συγχωρούν αυτούς που από έρωτα εκπέσανε…

Λίγα λόγια δικά μου για τον Σταύρο Τσιώλη

“δε γράφεις κάνα σενάριο;” τα λόγια του Γιώργου Αρβανίτη που τον έκαναν να επιστρέψει στον κινηματογράφο

Ανακάλυψα τον Σταύρο Τσιώλη πριν δύο ή τρία χρόνια. Την στιγμή που γράφω αυτές τις γραμμές παίζει σε άλλο παράθυρο το «Ας Περιμένουν οι Γυναίκες» και φοράω ένα μπλουζάκι με τυπωμένες τις τρείς ατάκες που αναφέρθηκαν προηγουμένως. Αυτό το άρθρο/αφιέρωμα δεν θέλω να μοιάζει με τα άλλα, για αυτό βάζω αυτή τη τελευταία παράγραφο. Γιατί νιώθω ως χρέος να μιλήσω για αυτό τον άνθρωπο. Τον άνθρωπο που τις ατάκες των περαστικών τις θεωρούσε ποίηση και θησαυρό.

Ο Σταύρος Τσιώλης με ταξίδεψε μέσα από τις ταινίες του. Μέσα στις ταινίες του περιγράφει την ελληνική πραγματικότητα με μεγάλη αυθεντικότητα, όπως ακριβώς είναι. Περιγράφει τον έρωτα, την απογοήτευση, τα χαμένα όνειρα, τη ζωή, όπως ακριβώς είναι. Χωρίς φαντεζί ονόματα και συναρπαστικές σκηνές. Για αυτό πιστεύω πως αγάπησε ο κόσμος τη δουλειά του, αγάπησε τον πραγματικό και απλό κινηματογράφο. Τον κινηματογράφο που σχολιάζει με τον πιο απλό τρόπο τα πιο δύσκολα θέματα για συζήτηση.

Όσα για κάποιους φαίνονται γελοία. Εξού και η μεγάλη ατάκα «Διότι οι άνθρωποι δε συγχωρούν αυτούς που από έρωτα εκπέσανε». Που για εμένα υποδηλώνει ότι ο κόσμος μπορεί να σε συγχωρήσει για οποιαδήποτε αποτυχία σου, αλλά ποτέ δεν θα σε συγχωρέσει αν η αιτία της αποτυχίας σου είναι ο έρωτας. Ο Σταύρος Τσιώλης με αυτή τη τριλογία, κατάφερε να συγχωρέσει όλους αυτούς που εκπέσανε από τον έρωτα. Στις 23 Ιουλίου του 2019 έφυγε από τη ζωή.

Αποσπάσματα ταινιών

ΑΣ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΝ ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ - Διότι οι άνθρωποι δεν συγχωρούν αυτούς που απο έρωτα εκπέσανε
Psifise n mana mou Nea Dimokratia?

Σημείωση: Το άρθρο, αφιέρωμα για τον σκηνοθέτη Σταύρο Τσιώλη, θα ανανεώνεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα ανάλογα με την εισροή πληροφοριών και ειδήσεων από όσο το δυνατόν αξιόπιστων πηγών που θα αφορούν το συγκεκριμένο καλλιτέχνη!!! Παρακάτω αναγράφονται οι πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για το αφιέρωμα. Επιμέλεια κείμενο Αφιερώματος, Θανάσης Τσιώλης.

Θανάσης Τσιώληςhttps://youngpeople.gr/
Ο Θανάσης, λάτρης των βιβλίων, των ταινιών του Ταραντίνο και των αστυνομικών μυθιστορημάτων του Jo Nesbo. Συγγραφέας του βιβλίου "Φθηνές Ιστορίες" και έτοιμος να γεμίσει τη σελίδα σου με άρθρα κάθε λογής. Ελπίζω να απολαύσεις τις ανησυχίες του στην οθόνη σου.

Message

Διαβάστε το μήνυμα που μας στέλνουν όσοι έδωσαν συνέντευξη στο Young People.gr Καλλιτέχνες, ηθοποιοί, αθλητές, απλοί άνθρωποι μας δίνουν την ευκαιρία μέσα από το μήνυμά τους να δούμε τη ζωή πιο αισιόδοξα.

"Ονειρέψου… ύστερα επέμεινε, επέμεινε, επέμεινε και εκεί που θα νιώσεις σίγουρος… επέμεινε λίγο ακόμη"

Ορφέας Παπαδόπουλος

Ηθοποιός

"Να μην εμπιστεύονται όλα τα κλισέ γνωμικά που βλέπουν στα social media γιατί δεν έχουν τον παραμικρό αντίκτυπο στην..."

Γιώργος Λάγιος

ψυχοθεραπευτής

Σχετική Αρθρογραφία

Συνεντεύξεις | Αρθρογραφία | Τέχνες | Μουσική

Frida Kahlo, η μούσα του εαυτού της!

Το πραγματικό της όνομα είναι Magdalena Carmen Frida Kahlo y Calderón, φεμινίστρια, ελεύθερο πνεύμα, ονειροπόλος...

Αλέκος Σακελλάριος, ο χαρισματικός σκηνοθέτης του Ελληνικού κινηματογράφου.

Ο κορυφαίος για τους περισσότερους, Έλληνας σκηνοθέτης του Ελληνικού κινηματογράφου Ο Αλέκος Σακελλάριος. Ο άνθρωπος...

Γιάννης Ρίτσος, ο ποιητής της “Ρωμιοσύνης” και του “Επιταφίου”.

Ο Γιάννης Ρίτσος είναι ένας από τους μεγαλύτερους και αγαπημένους Έλληνες ποιητές, με διεθνή...

Ο Δημήτρης Χορν, “Ο Ηθοποιός σημαίνει Φως”.

Μια από τις κορυφαίες προσωπικότητες του θεάτρου, με έργο που θα το θυμούνται αλλά και...

Ο “Αρχάγγελος” της Κρήτης, Νίκος Ξυλούρης (ο ψαρονίκος).

Ο Νίκος Ξυλούρης γεννήθηκε το 1936 στα Ανώγεια της Κρήτης από μουσική οικογένεια με κυρίως...

Κατίνα Παξινού, βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός, & τραγωδός παγκοσμίου βεληνεκούς.

Η Κατίνα Παξινού (Κωνσταντοπούλου), γεννήθηκες στις 15 Δεκεμβρίου 1900 στο Πειραιά. Από μικρή έδειξε τον...

Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου, Έλληνας μουσικοσυνθέτης διεθνούς φήμης.

Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου, ένας από τους μεγαλύτερους μουσικοσυνθέτες παγκοσμίως. Είναι ο άνθρωπος που επηρέασε τη ανάπτυξη...

Μίκης Θεοδωράκης, ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους Έλληνες μουσικοσυνθέτες.

Ο Μίκης Θεοδωράκης, οι λέξεις πολλές φορές δεν φτάνουν για να αποτυπώσουν ένα τέτοιου βεληνεκούς...