Με μια φωνή που αντηχεί από τις ρίζες της Μικράς Ασίας, η Erini μας ταξιδεύει σε έναν κόσμο γεμάτο μουσική, ιστορία και συναισθήματα. Από το Cirque du Soleil στα αμφιθέατρα του Harvard, η Erini αφηγείται την ιστορία της μέσα από τη μουσική, αποκαλύπτοντας τις πηγές έμπνευσης και τα όνειρα μιας καλλιτέχνιδας που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα.

Μια συνέντευξη που αγγίζει την ψυχή, με φόντο την ιστορία και την παράδοση. Η Erini, μια καλλιτέχνιδα με διεθνή αναγνώριση, μας μιλά για τη μουσική της πορεία, το άλμπουμ “Φως” και τη σημασία της ελληνικής παράδοσης. Αποκαλύπτοντας τις πηγές έμπνευσης και τα όνειρα μιας καλλιτέχνιδας που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα, η Erini μας δίνει μια γεύση από τον μαγικό κόσμο της μουσικής της. Διαβάστε για το άλμπουμ “Φως”

Website: https://www.erinimusic.com/

Διαβάστε τη συνέντευξη της Erini

Πώς ξεκίνησε η επαφή σου με τη μουσική; Ποια είναι η πρώτη μουσική ανάμνηση που θυμάσαι;

Μεγάλωσα σε μία μουσική οικογένεια, σε ένα σπίτι γεμάτο μουσικά όργανα. Η μητέρα μου ήταν καθηγήτρια μουσικής σε γυμνάσιο και ο πατέρας μου είχε ταβέρνα όπου τραγουδούσε εκείνος λαϊκά, μαζί με τη μητέρα μου.

Εγώ και οι αδερφές μου μαθαίναμε μουσικά όργανα και συμμετείχαμε στη χορωδία και την ορχήστρα του Δήμου Ηρακλείου. Μια από τις πρώτες μου μουσικές αναμνήσεις είναι η φωνή της μητέρας μου και να νανουρίσματα που μου τραγουδούσε.

Η διεθνώς αναγνωρισμένη ερμηνεύτρια μιλά για τη μουσική της πορεία και τη σημασία της ελληνικής παράδοσης

Πώς η μικρασιατική μουσική παράδοση έχει διαμορφώσει το μουσικό σου στυλ; 

Η μικρασιατική μουσική μπήκε στη ζωή μου από την παιδική μου ηλικία, από τη μητέρα μου και τη γιαγιά μου αλλά και μέσω της επαφής μου με τους Μικρασιατικούς συλλόγους. Αυτό που με μάγεψε στη Μικρασιάτικη μουσική ήταν το πάντρεμα Ανατολής με Δύση.

Στις μεταπτυχιακές μου σπουδές στο Berklee College of Music, μελέτησα αμανέδες και έψαχνα τρόπους να φέρω τα στοιχεία τους μέσα σε τζαζ συνθέσεις. Πλέον, νιώθω οτι η Μικρασιάτικη μουσική διαμόρφωσε το τραγουδιστικό μου ύφος αλλά και τον τρόπο που συνθέτω και αυτοσχεδιάζω.

Πώς είναι να ζεις στη Νέα Υόρκη και παράλληλα να διατηρείς ζωντανή την ελληνική μουσική παράδοση; Ποιες προκλήσεις και ευκαιρίες σου προσφέρει αυτό το περιβάλλον; 

Τα τελευταία 4 χρόνια μοιράζω το χρόνο μου μεταξύ Νέας Υόρκης και Ελλάδας (Κρήτη και Αθήνα), 6 μήνες εδώ, 6 μήνες εκεί. Νιώθω ότι περνώντας αυτό το χρόνο στην Ελλάδα βουτάω στην παράδοση και έχω το βίωμα – παίζω με μουσικούς στην Ελλάδα, κάνουμε μουσικές παρέες, πάω σε πάρα πολλά πανηγύρια αλλά και συναυλίες.

Μετά, παίρνω όλο αυτό το βίωμα και το πάω στη Νέα Υόρκη, όπου μαθαίνω άλλα πράγματα – συμπράττω με μουσικούς της τζαζ και της κλασικής μουσικής, διδάσκω στο Berklee όπου συνεχώς μαθαίνω καινούργια πράγματα, αλλά φέρνω κι εγώ κάτι από την Ελληνική παράδοση σε θεσμούς της Ελληνικής διασποράς αλλά και σε αμερικανικά εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Πώς ήταν η εμπειρία σου στο Cirque du Soleil; Τι σε έμαθε αυτή η εμπειρία;

Πάντα λέω ότι το Cirque Du Soleil ήταν το μεγαλύτερο σχολείο για μένα. Έμαθα να είμαι συνεπής, να δουλεύω τη φωνή μου ωστε να έχω αντοχή, τη συνεργασία και την υπομονή. Περιοδεύοντας με το Cirque Du Soleil, ζούσα με 2 βαλίτσες για 3 χρόνια.

Εκεί έμαθα τι σημαίνει μινιμαλισμός. Δεν είχα κάποια βάση αλλά πηγαίναμε από πόλη σε πόλη στη Βόρεια Αμερική. Έζησα σε 16 διαφορετικές πόλεις. Και τελικά επέστρεψα σε αυτή που αγάπησα περισσότερο από όλες, τη Νέα Υόρκη.

Ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετώπισες κατά τη διάρκεια της περιοδείας;

Για μένα ήταν δυο οι μεγάλες προκλήσεις. Η μία ήταν ο φόρτος εργασίας. Ήμουν η μόνη τραγουδίστρια της παράστασης Kurios και κάναμε 9-10 παραστάσεις την εβδομάδα. Σε 3 χρόνια ολοκλήρωσα 1.074 παραστάσεις. Ήθελε στρατιωτική πειθαρχία για να πετύχει αυτό. Η άλλη πρόκληση ήταν η συνεχόμενη περιοδεία χωρίς κάποιο ουσιαστικό διάλειμμα. Μου έλειψαν αρκετά οι φίλοι και η οικογένεια μου.

Από το Cirque du Soleil στα αμφιθέατρα του Harvard, η Ειρήνη αφηγείται την ιστορία της μέσα από τη μουσική

Ως απόγονος Μικρασιατών προσφύγων, πώς βλέπεις τη σημασία της διατήρησης της μικρασιατικής μουσικής παράδοσης;

Για μένα προσωπικά είναι σημαντικό να γνωρίζω από που κατάγομαι. Η Μικρασιατική μουσική ζει και βασιλεύει, και μέσα από ηχογραφήσεις του περασμένου αιώνα αλλά και μέσα στους ανθρώπους που την κουβαλούν μέσα τους και την εκφράζουν με κάθε ευκαιρία.

Με ενδιαφέρει να μοιράζομαι και να παρουσιάζω την ιστορία και την μουσική παράδοση των Μικρασιατών προσφύγων σε όλο τον κόσμο. Πολύ λίγοι άνθρωποι εκτός Ελλάδας γνωρίζουν σχετικά με αυτό το κομμάτι της Ελληνικής ιστορίας. Πρόσφατα είχα την ευκαιρία να μιλήσω για αυτό στο μεγαλύτερο τηλεοπτικό κανάλι της Κίνας, Hunan TV, όπου τραγούδησα το “Από Ξένο Τόπο”. Πλέον ταξιδεύω σε όλο τον κόσμο τραγουδώντας Μικρασιάτικη Μουσική.

Ποιος είναι, κατά τη γνώμη σου, ο ρόλος ενός σύγχρονου καλλιτέχνη στη διατήρηση και την προώθηση της ελληνικής μουσικής παράδοσης;

Πολλοί σύγχρονοι καλλιτέχνες εμπνέονται από τις ελληνικές μουσικές παραδόσεις και είτε δημιουργούν νέα κομμάτια με παραδοσιακές επιρροές, είτε επανερμηνεύουν παραδοσιακά τραγούδια με τον δικό τους τρόπο. Μου αρέσει πολύ που υπάρχουν κάποια τραγούδια που είναι τόσο διαχρονικά ώστε να τα τραγουδάμε ξανά και ξανά εκατοντάδες χρόνια μετά.

Όπως κάποια έργα της δυτική κλασικής μουσικής παίζονται ξανά και ξανά, έτσι για μένα είναι πολύ ενδιαφέρον να ακούω σύγχρονες ερμηνείες παραδοσιακών τραγουδιών. Εκτιμώ ιδιαιτέρως όταν ο σύγχρονος καλλιτέχνης δείχνει να έχει μελετήσει την παράδοση σε κάποιο βάθος.

Μίλησέ μας για το άλμπουμ “Φως”. Τι σε ενέπνευσε; Πώς αποφάσισες να δημιουργήσεις ένα άλμπουμ αφιερωμένο στη μικρασιατική μουσική παράδοση; 

Ήταν μια συνειδητή απόφαση για μένα να αφιερώσω τον πρώτο μου δίσκο στους προ παππούδες μου, ηχογραφώντας Μικρασιάτικη μουσική. Ήθελα το μουσικό μου ταξίδι στη δισκογραφία να ξεκινήσει από τις ρίζες μου.

To “Φως” συμβολίζει την την αναζήτηση της οικογενειακής μου ιστορίας, φέρνοντας στο πτυχές τις οποίες δεν γνώριζα, αλλά και τη διαδικασία της ανακάλυψης αυτών των μουσικών θησαυρών, δηλαδή των τραγουδιών που επέλεξα για το άλμπουμ.

Ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετώπισες κατά τη δημιουργία του άλμπουμ; 

Η δημιουργία του άλμπουμ ήταν ένα πρότζεκτ γεμάτο προκλήσεις, το οποίο μου πήρε 3 χρόνια να ολοκληρώσω. Με ειλικρίνεια θα σας πω ότι η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν το κόστος της δημιουργίας του, καθώς το ανέλαβα όλο μόνη μου, από τις ηχογραφήσεις, ενορχηστρώσεις, μίξη μέχρι και τις φωτογραφήσεις, όλα τα βίντεο, εκτυπώσεις κλπ. 

Αποκαλύπτοντας τις πηγές έμπνευσης και τα όνειρα μιας καλλιτέχνιδας που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα

Μπορείς να μας μιλήσεις για τη συνεργασία σου με τον Gonzalo Grau; Πώς επηρέασε ο ήχος του το άλμπουμ; 

Η συνεργασία μου με τον Gonzalo Grau ως παραγωγό και ενορχηστρωτή ήταν η καλύτερη απόφαση που πήρα! Ο Gonzalo είναι ένας πολύ ταλαντούχος μουσικός και υπέροχος άνθρωπος ο οποίος έχει τη δυνατότητα να παντρεύει μουσικά στυλ με τόσο όμορφο τρόπο, με μεγάλο σεβασμό στην κάθε μουσική παράδοση.

Η αισθητική του Gonzalo ως προς την αρμονία αλλά και τις ενορχηστρώσεις για έγχορδα είναι εμφανής σε αυτό το άλμπουμ. Με τον Gonzalo περάσαμε 20 μέρες στο σπίτι του στη Μαδρίτη όπου διέμενε το 2021, και μελετούσαμε Μικρασιατική μουσική και φτιάχναμε τις ενορχηστρώσεις.

Ποιο μήνυμα θέλεις να μεταδώσεις με αυτό το άλμπουμ στο κοινό; 

Με αυτό το άλμπουμ ελπίζω να ευαισθητοποίησω κάποιον ακροατή ως προς το προσφυγικό θέμα, και ίσως να παρακινήσω και κάποιον νέο να αναζητήσει κι εκείνος τις ρίζες του.

Το βίντεο κλιπ για το “Γιατί πουλί μ’ δεν κελαηδείς” είναι ιδιαίτερα συγκινητικό. Πώς ένιωθες ερμηνεύοντας αυτό το τραγούδι μπροστά στην κάμερα, γνωρίζοντας την ιστορία πίσω από τους στίχους και τις εικόνες που σε περιέβαλλαν;

Η ευαλωτότητα μπροστά στην κάμερα είναι κάτι που με φόβιζε. Ήξερα ότι για να περάσω το μήνυμα μου θα έπρεπε να ξεπεράσω αυτό το φόβο και να εκφράσω όλο το συναίσθημα που μου δημιουργεί αυτή η ιστορία, μπορετά στην κάμερα. 

Πώς συνεργάστηκες με τον Νίκο Καλόγρια Καλογεράκη για τη δημιουργία του βίντεο κλιπ; Ποιες ήταν οι ιδέες που αντάλλαξες και πώς καταλήξατε στο τελικό αποτέλεσμα; 

Η έμπνευση μου για τη δημιουργία ενός μέρους του κλιπ ήταν το βίντεο κλιπ του Jacques Brel, στην ερμηνεία του “Ne me quitte pas”. Άβολα κοντινό πλάνο, με τον Jacques Brel να εκφράζει χωρίς φόβο όλα του τα συναισθήματα. Το εγκαταλελειμμένο σπίτι ήταν ιδέα του Νίκου. Έτσι συνδυάσαμε αυτές τις δυο ιδέες.

Erini, μια φωνή που ταξιδεύει από την Κρήτη στη Νέα Υόρκη, μας μιλά για τη μουσική, την παράδοση και τα όνειρά της

Το εγκαταλελειμμένο σπίτι στο βίντεο κλιπ συμβολίζει τα σπίτια που άφησαν οι Μικρασιάτες πρόσφυγες. Πώς πιστεύεις ότι αυτό το σύμβολο ενισχύει το μήνυμα του τραγουδιού; 

Νιώθω τυχερή που ήξερε αυτό το εγκαταλελειμμένο σπίτι ο Νίκος. Η όψη του σπιτιού με βοήθησε πολύ να μπω στο συναίσθημα του τραγουδιού. Ελπίζω όταν το παρακολουθήσει κάποιος να το νιώσει.

Τα βραβεία πολλά. Εμείς θα εστιάσουμε στο βραβείο. Ως μια από τις πιο επιτυχημένες Ελληνίδες της Αμερικής κάτω των 40, από το Greek America Foundation, για τα καλλιτεχνικά σου επιτεύγματα αλλά και την προσφορά σου στον Ελληνισμό. Τι σημαίνει για σένα αυτή η αναγνώριση; Νιώθεις μια ευθύνη να συμβάλλεις στην προώθηση της ελληνικής μουσικής και του πολιτισμού; Πώς σκοπεύεις να το κάνεις αυτό; 

Η προώθηση της ελληνικής μουσικής είναι κάτι που με γεμίζει πολύ. Μου αρέσει πολύ να μοιράζομαι τον πολιτισμό μας αλλά και να μαθαίνω για άλλους πολιτισμούς. Με τη φίλη μου Αριστούλα Τόλη έχουμε δημιουργήσει έναν οργανισμό με όνομα “Avlés” μέσω του οποίου μελετάμε και μεταδίδουμε την ελληνική μουσική και το χορό, και παράλληλα παράγουμε σύγχρονες δημιουργίες βασισμένες στις ελληνικές παραδόσεις. Δραστηριοποιούμαστε σε Ελλάδα και Αμερική.

Επίσης συμμετέχω στο Greek Orthodox Folk Dance & Choral Festival ως κριτής στο διαγωνισμό χορωδιών, αλλά και σε δράσεις όπως το “Music from Greece” ως Ambassador, που είναι το export office της ελληνικής μουσικής στο εξωτερικό.

Πώς βλέπεις τη μουσική σκηνή στην Ελλάδα και διεθνώς;

Η Ελλάδα έχει πληθώρα ταλαντούχων μουσικών, και πολύ δυνατά και ενδιαφέροντα μουσικά ρεύματα. Κατά τη γνώμη μου η Ελλάδα δεν έχει ένα οργανωμένο σύστημα για να στηρίξει αυτή τη μουσική σκηνή στην Ελλάδα ούτε να την προωθήσει εκτός συνόρων, ενώ υπάρχουν τόσες πολλές δυνατότητες.

Όμως τα τελευταία χρόνια έχω παρατηρήσει τη γέννηση ανεξάρτητων συλλογικών προσπάθειών που μου δίνει ελπίδα. Έτσι κι εγώ προσπαθώ να βάζω το λιθαράκι μου και να συμμετέχω όσο μπορώ στη στήριξη των Ελλήνων μουσικών και επαγγελματιών της μουσικής, διδάσκοντας σεμινάρια Music Business και συμμετέχοντας σε πάνελ και ενημερωτικές ημερίδες.

Τεχνητή νοημοσύνη… Μια ερώτηση που κάνουμε τελευταία σε όλους. Σε φοβίζει; Πως βλέπεις να επηρεάζει τη μουσική; 

Η τεχνητή νοημοσύνη έχει ήδη αλλάξει τα δεδομένα για τη μουσική δημιουργία και αυτή τη στιγμή διανύουμε μια χαοτική περίοδο μέχρι να διαμορφωθούν και οι νόμοι πάνω σε αυτό. Με φοβίζει αλλά μέχρι ένα βαθμό. Η ενέργεια της “μουσικής παρέας” και ο παλμός του πανηγυριού δεν θα αντικατασταθούν ποτέ με AI.

Ποια είναι τα όνειρά σου για το μέλλον; 

Τα όνειρα μου είναι να συνεχίσω να δημιουργώ μουσική και να συνεχίσω να ταξιδεύω τον κόσμο, κάνοντας μοναδικές μουσικές συνεργασίες στο χώρο της jazz, ποπ και κλασικής μουσικής. Επίσης, να συνεχίσω και να διευρύνω τις δράσεις των “Αυλών” για την προώθηση του ελληνικού πολιτισμού. Ένα από τα όνειρα μου είναι να τραγουδήσω Μικρασιάτικη μουσική με σημαντικές συμφωνικές ορχήστρες του κόσμου! 

Ποιο μήνυμα θα ήθελες να στείλεις στους αναγνώστες του Young People.GR 

Θα ακουστεί κλισέ, αλλά θα ήθελα να τους πω να μη φοβούνται να ονειρεύονται, και να κυνηγούν τα όνειρα τους.


Βίντεο “Γιατί πουλί μ’ δεν κελαηδείς” – Erini

Erini - Giati Pouli M' Den Kelaidis (Official Music Video)

Stream Album:

Το βίντεο κλιπ “Γιατί πουλί μ’ δεν κελαηδείς” είναι μέρος του πρώτου προσωπικού album με τίτλο “Φως” που κυκλοφόρησε τον Ιούνιο του 2024. To τραγούδι “Γιατί πουλί μ’ δεν κλάδες” είναι παραδοσιακό τραγούδι από την Ανατολική Θράκη. Η ενορχήστρωση για ορχήστρα εγχόρδων και φωνή έγινε από την Erini και τον Gonzalo Grau, ενορχηστρωτή από τη Βενεζουέλα.

Το βίντεο κλιπ γυρίστηκε σε ένα εγκαταλελειμμένο σπίτι στην Κρήτη, συμβολίζοντας τα σπίτια που άφησαν οι Μικρασιάτες πρόσφυγες στην ανταλλαγή πληθυσμού, πολλά από τα οποία παραμένουν εγκαταλελειμμένα. Στο βίντεο θα δείτε αληθινές εικόνες από τη Μικρασιατική καταστροφή και πολύ κοντινά πλάνα της Erinis. Η σκηνοθεσία είναι του Νίκου Καλόγρια Καλογεράκη.

Φωτογραφικό αφιέρωμα Erini από τη δημιουργία του βίντεο κλιπ του “Γιατί Πουλι μ’ δεν κελαηδείς”


Website: https://www.erinimusic.com/

*Σημείωση: Για την ολοκλήρωση της συνέντευξης της ερμηνεύτριας – Καλλιτέχνιδας Erinis συνεργάστηκαν: Στην επιμέλεια η ομάδα Έκφρασης και Υλοποίησης. Ευχαριστούμε την ερμηνεύτρια Erini για την πραγματοποίηση της συνέντευξης.

Σχετική Αρθρογραφία

Παρόμοια Θεματολογία, Προτεινόμενες συνεντεύξεις...