VASSIŁINA: “…εάν υπάρχει αληθινή παιδεία, υπάρχει επίσης και τέχνη, καθώς και μουσική”
"Συνέντευξη με την μουσικό παραγωγό -Songwriter- και τραγουδίστρια Vassilina. Κύρια χαρακτηριστικά της, η έντονη σκηνική παρουσία και τα πολυφωνικά φωνητικά"
Η VASSIŁINA, συνθέτει έργα που ισορροπούν μεταξύ της ποπ και της dark electronic σκηνής. Κύρια χαρακτηριστικά της, η έντονη σκηνική παρουσία και τα πολυφωνικά φωνητικά. Μας παρουσιάζει ένα ζωντανό punk μελαγχολικό τοπίο ανάμεσα στο χάος και στην dance ηλεκτρονική μουσική. Από μικρή ηλικία τραγουδά και γράφει… Χαρακτηριστικά μας λέει ότι ο,τι αφιλτράριστα είναι ή ο,τι φοβάται, το εκφράζει μέσα από τη μουσική της!
Μας αναλύει τη δημιουργία, το νόημα και το στόχο του άλμπουμ “femmeland” που κυκλοφορεί από την Inner Ear. Παρομοιάζει το χώρο της μουσικής με αυτό του αθλητισμού και μας εξηγεί το λόγο… Επίσης μας συσχετίζει την τέχνη με την παιδεία και εκθέτει τις απόψεις της. Μας αναφέρει μια από τις συγκινητικές μουσικές στιγμές που έχει ζήσει! Θεωρεί πως η τεχνητή νοημοσύνη μόνο προς όφελος μας μπορεί να λειτουργήσει. Μας εξηγεί σχετικά με τον αγώνα για τις θηλυκότητες, τις ισορροπίες και την πατριαρχία. Τέλος στέλνει το δικό της ηχηρό μήνυμα σε όλους μας.
Web Site: https://www.vassilina.com/
Φωτογραφίες: Κώστας Σίμος
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΗΣ VASSIŁINA
Περίγραψέ μας (σύστησέ μας) με λίγες λέξεις τον εαυτό σου.
Eιμαι η VASSIŁINA, είμαι μουσικός παραγωγός – Songwriter – τραγουδίστρια και κάνω dark electro pop.
Πότε ένιωσες ότι έχεις καλλιτεχνική φλέβα; Και τι είναι αυτό που χαρακτηρίζει εσένα και τη μουσική σου.
Νομίζω ότι ήταν κάτι που πάντα είχα. Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου τραγουδάω και γράφω κομμάτια. Η μουσική μου λειτουργεί σαν το προσωπικό μου ημερολόγιο. Ότι αφιλτράριστα είμαι ή ότι φοβάμαι να είμαι και να πω, το εκφράζω μέσα από την μουσική μου. Ίσως αυτό θα ήταν και κάτι που και την χαρακτήριζε. To ότι είναι προσωπική.
Κάποιοι την χαρακτηρίζουν ως dark και πειραματική. Θα έλεγα πως ξεκάθαρα δεν είναι πειραματική αλλά είναι pop. Iσως όχι με την commercial έννοιά της. Στην κοινωνική ζωή μου δεν θα με χαρακτήριζα dark, ίσα ίσα είμαι αρκετά people pleaser και εξωστρεφής σε πρώτη ανάγνωση. Η μουσική μου λοιπόν ίσως είναι η δεύτερη ανάγνωση. Τhe other side of me. Pop with twist.
Πόσο δύσκολη ήταν η όλη διαδικασία της δημιουργίας του άλμπουμ “Femmeland”. Ποια η πηγή έμπνευσής και ποιο το μήνυμα;
Στο “Femmeland” μιλάω για το δικό μου δύσκολο ταξίδι σαν θηλυκότητα προς την θεραπεία. Την αποδοχή της εαυτής μου, την διαχείριση της ψυχικής υγείας, του χρόνιου νοσήματος, του τραύματος και του πένθους. Όπως είπα γράφω αρκετά βιωματικά. Επομένως αρκετές φορές μου είναι επίπονη διαδικασία αλλά και λυτρωτική. Τεχνικά το να παράξεις ένα δίσκο είναι παρά πολύ δύσκολη διαδικασία, ειδικά αν τα κανείς όλα μόνη σου.
Στο Art κομμάτι, εμπνεύστηκα από τον μύθο της Κίρκης, ποσό παρεξηγημένη παρουσιάζεται η ιστορία της επειδή και μόνο ήταν πιο δυνατή σαν γυναίκα από τους άντρες, άρα και αποτελούσε απειλή. Το “Femmeland” ξεκίνησε σαν τραγούδι για τις γυναικοκτονίες, και έγινε δίσκος. Ήθελα να δημιουργήσω ένα μαγικό νησί που όλες θηλυκότητες θα είμαστε ασφαλείς.
Η αγάπη και η εμπιστοσύνη έχουν τη δύναμη να επηρεάσουν τον εαυτό μας και τον συνάνθρωπο μας; Με ποιο τρόπο πιστεύεις πως αλληλοεπιδρούν;
Νομίζω πως η πραγματική αγάπη πρέπει να έχει εμπιστοσύνη, καθώς η εμπιστοσύνη πάει πακέτο με τον σεβασμό, και ο σεβασμός θα πρέπει πάντα να υπάρχει μέσα στην αγάπη. Αν λείπουν αυτά τα δύο, τότε η αγάπη γίνεται εγωιστική και τοξική. Δεν είναι πραγματική αγάπη. Όταν σεβόμαστε τον συνάνθρωπό μας, τα όριά του, σεβόμαστε και εμάς τους ίδιους. Μέσα από την αγάπη και τον αληθινό σεβασμό προς τον συνάνθρωπο, μαθαίνουμε να αγαπάμε και τους εαυτούς μας. Σέβομαι την προσωπικότητά σου και τα όριά σου, άρα σέβομαι και τα δικά μου.
Ανέφερέ μας έναν χαρακτηριστικό στίχο τραγουδιού, ποιήματος, που ίσως σηματοδοτεί τη ζωή σου ή απλά σε αγγίζει.
“Νερό να μην ξεχνάς να πίνεις, κάτι βαθιά σου να κυλά” της αγαπημένης Nalyssa green. Δεν ξέρω αλλά πραγματικά είναι ένας στίχος τόσο αληθινός, που ηχεί συχνά μέσα μου.
Φανταζόμαστε πως οι θυσίες που έχεις κάνει για τη μουσική είναι αρκετές. Πες μας αυτή που σε στεναχώρησε περισσότερο.
Ο χώρος της μουσικής είναι πολύ απαιτητικός. Όταν αποφασίζεις να ασχοληθείς με αυτό, πρέπει να γνωρίζεις ότι επιλέγεις ένα επάγγελμα με βαθιά όρια. Φλερτάρεις συνεχώς με την απόρριψη και την αποδοχή. Θέλει γερό στομάχι, οπότε πρέπει να μην αφήνεις να σε καταβάλει. Είναι λίγο σαν τον αθλητισμό. Πρέπει να είσαι διαρκώς βελτιωμένη, να εξελίσσεσαι, να είσαι σωματικά πειθαρχημένη.
Ίσως αυτό με ανησυχούσε περισσότερο στο παρελθόν, μέχρι να το αποδεχτώ, ότι θα πρέπει να θυσιάσω προσωπική ευχαρίστηση για τη δουλειά μου. Για παράδειγμα, αν έχω περιοδεία, σημαίνει ότι και ο τρόπος ζωής μου τις εβδομάδες πριν, κατά τη διάρκεια και μετά θα είναι παρόμοιος με αυτόν ενός αθλητή. Δεν είναι όλα ροκ ν ρολ όπως νομίζει ο κόσμος, ειδικά αν θέλεις το επάγγελμά σου να είναι βιώσιμο.
“Παιδεία – Μουσική”: Κατά πόσο αυτές οι έννοιες είναι συνυφασμένες για σένα;
Η τέχνη είναι παιδεία, γιατί μας διδάσκει πώς να υπάρχουμε, πώς να σεβόμαστε, πώς να ανοίγουμε τους ορίζοντές μας και να σκεφτόμαστε με διαφορετικούς, ακόμα και αντισυμβατικούς, τρόπους. Κάθε μορφή τέχνης φέρει πολιτική δύναμη. Επομένως, εάν υπάρχει αληθινή παιδεία, υπάρχει επίσης και τέχνη, καθώς και μουσική. Το τι ακριβώς σημαίνει παιδεία και πώς αυτή αποκτάται από τους ανθρώπους, ιδιαίτερα στην Ελλάδα, αποτελεί θέμα μεγάλης συζήτησης.
Δεν θεωρώ, ωστόσο, ότι η παιδεία περιορίζεται απαραιτήτως στη γνώση θεωρίας και κλασικής μουσικής, όπως ορισμένοι συντηρητικοί θεωρούν. Η κλασική μουσική αφορά κυρίως τον δυτικό πολιτισμό και μπορεί να αντιμετωπιστεί ως ελιτίστικη σε ορισμένες περιπτώσεις. Για μένα, η πραγματική παιδεία προέρχεται από την ολοκληρωμένη επαφή, γνώση και κατανόηση της τέχνης σε παγκόσμιο επίπεδο.
Πολλοί λένε πως η εποχή που ζούμε θεωρείται “άτεχνη” Από άποψη “ποιότητας”… Ποια είναι η δική σου σκέψη πάνω σε αυτό;
Διαφωνώ και θεωρώ αυτή την άποψη αρκετά παλιακή και απόλυτη. Κάθε προηγούμενη γενιά την έχει υποστηρίξει για την νέα γενιά, καθώς ο άνθρωπος αντιδρά στο μη οικείο. Φυσικά και υπάρχει ποιοτική μουσική, όπως φυσικά υπάρχει και μη ποιοτική. Οτιδήποτε παράγεται μαζικά και γρήγορα – εμπορικό – ίσως να μην έχει την καλύτερη ποιότητα· αυτό είναι συνέπεια του καπιταλιστικού συστήματος.
Πρέπει συνεχώς να παράγουμε ασταμάτητα για να πουλήσουμε. Παρ’ όλα αυτά, η γενίκευση ότι η εποχή μας είναι άτεχνη είναι άτοπη. Συνήθως οι άνθρωποι που το λένε αυτό είναι αρκετά συντηρητικοί και δεν ακούνε πραγματικά καινούρια μουσική. Έχουν μείνει στους Beatles και στον Μάνο Χατζιδάκι.
Πες μας ποιά είναι η στιγμή εκείνη από την έως τώρα μουσική σου διαδρομή που σε συγκίνησε περισσότερο και δε θα ξεχάσεις ποτέ.
Μια φορά, ήρθε μια κοπέλα και μου είπε ότι μετά το live, έβαλε τα κλάμματα γιατί την άγγιξε τόσο και με ευχαρίστησε σαν θηλυκότητα προς θηλυκότητα. Δεν υπάρχει πιο συγκινητικό πράγμα από αυτό, το να νιώθεις ότι η μουσική σου κάπως άγγιξε με τέτοιο τρόπο μια άλλη θηλυκότητα. Παίρνεις τόση δύναμη και αγάπη και νιώθω τόση ευγνωμοσύνη όταν συμβαίνει.
Τεχνική νοημοσύνη, μια ερώτηση που κάνουμε τελευταία σε όλους. Σε φοβίζει, πως βλέπεις να επηρεάζει τη μουσική;
Δεν με φοβίζει μήπως χάσω την δουλειά μου αν αυτό ρωτάς χαχα. Νομίζω είναι super exciting και μόνο προς όφελός μας μπορεί να λειτουργήσει.
Από που πήγασε η ανάγκη σου, η έμπνευση σου να στηρίξεις τη θηλυκότητα;
Από το ότι είμαι η ίδια θηλυκότητα, συνδέομαι με θηλυκότητες και έχουμε κοινό τραύμα και βίωμα.
Θεωρείς το να μεγαλώνει ένα παιδί σε πατριαρχική οικογένεια μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τις επιλογές, τις ανοχές σε σχέση με το κοινωνικό του περιβάλλον;
Eννοείται. To τραύμα αυτό το κουβαλάμε από γενιά σε γενιά και απαιτεί πολύ δουλειά με τον εαυτό σου να το αποδεχτείς και αποβάλεις και φυσικά από τους ίδιους τους γονείς ποσό έχουν εσωτερικεύσει τα πατριαρχικά πρόσωπα.
Σου έχει περάσει ποτέ από το μυαλό μήπως στηρίζοντας με τέτοιο σθένος τις θηλυκότητες, χάνεται η ισότητα των δύο φύλων, σαν να περνάμε στην αντίθετη όχθη και να χάνεται η ισορροπία;
Πιστεύω ότι ίσως κάτι τέτοιο θα ισχυριζόντουσαν και οι άντρες που αντιδρούσαν στους αγώνες για τη γυναικεία ψήφο το 1841. “Μα θα χαθεί η ισορροπία και θα περάσουμε στην αντίθετη όχθη”. Δαιμονοποιούμε σαν κοινωνία τον φεμινισμό για να κρύψουμε τον σεξισμό μας. Οι θυμωμένες φεμινίστριες που θέλουν να ευνουχίσουν τους άντρες. Τι πιο παλιάκο σαν πεποίθηση. Ενώ ζούμε σε μια καθαρά δυσλειτουργική κοινωνία εις βάρος κυρίως των θηλυκοτήτων αλλά ακόμα και ίδιων των αντρών.
Το να υποστηρίζεις με σθένος τα αυτονόητα δικαιώματα σου, δεν σημαίνει ότι ακυρώνεις τον άλλον πόλο. Ίσα ίσα αυτό θέλει η Πατριαρχεία να πιστέψουμε για να σπείρει φόβο και να μας ακυρώσει το βίωμα. Για αρχή, για να χαθεί η αντίθετη όχθη θα πρέπει να υπάρχει ισορροπία, και νομίζω από την εργασιακή ανισότητα, μέχρι τις γυναικοκτονίες, μέχρι την καταπίεση λεκτική, κοινωνική και ψυχολογική που βιώνουμε όλες οι θηλυκότητες αποδεικνύουν το πόσο δεν υπάρχει ισορροπία.
Νομίζω από το περιστατικό στη Θεσσαλονίκη με τα 2 queer παιδιά, μέχρι τις άπειρες επιθέσεις στα Εξάρχεια που ακούμε, μέχρι την κοπέλα που δολοφονήθηκε έξω από το τμήμα, αλλά και σε πιο απλό – όχι τόσο εμφανές επίπεδο βίαιου – από το πόσο entitled νιώθει η κοινωνία να σχολιάζει συνεχώς το σώμα, τα ρούχα, τη συμπεριφορά θηλυκοτήτων σε αντίθεση με αυτήν των αντρών… Από το ότι αυτήν την ερώτηση δεν θα την έκαναν ποτέ σε έναν άντρα μουσικό… Από από από… Η λίστα μου μπορεί να είναι τεράστια, νομίζω, you get the point, πόσο δεν υπάρχει ισότητα και πόσο είναι απαραίτητος αυτός ο αγώνας.
Για να το συνοψίσω, νομίζω ότι η αντίθετη όχθη θα είναι μια χαρά και θα κοιμάται σίγουρα πολύ πιο ήσυχη από τη μέση θηλυκότητα που παλεύει να υπάρξει και να είναι ασφαλής.
Βλέπεις να αλλοιώνεται ο χαρακτήρας σου, η προσωπικότητά σου, θετικά ή αρνητικά, μέσα από αυτή την πορεία της ζωής σου;
Η λέξη “αλλοίωση” έχει μόνο αρνητική χροιά. Προφανώς, δεν αλλοιώνεται. Μόνο βελτιώνομαι όταν αντλώ και παίρνω δύναμη και εγώ από άλλες θηλυκότητες.
Μελλοντικά σχέδια;
Σε αυτή την φάση επικεντρώνομαι στην προώθηση του δίσκου μου και ότι αυτό συμπεριλαμβάνει. ‘Ηδη έχω κλεισμένα Live στο Λονδίνο, και είμαι σε περίοδο που κανονίζω το τουρ μου στο εξωτερικό.
Ποιο μήνυμα θα ήθελες να στείλεις στη σημερινή νεολαία μέσα από το Young People.GR;
Να ακολουθούν τα όνειρά τους, να μην χάνουν το θάρρος τους και να στηρίζουν τις θηλυκότητες όσο μπορούν. Ο κόσμος θα αλλάξει πρώτα από εμάς τους ίδιους.
ΒΙΝΤΕΟ VASSIŁINA
ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΠΛΑΤΦΟΡΜΕΣ:
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ “FEMMELAND”
Το “Femmeland” αποτελείται από 13 κομμάτια ηλεκτρονικής dark pop, που λειτουργούν ως σταθμοί σε ένα ταξίδι εξέλιξης της VASSIŁINA, αποχαιρετώντας μια προηγούμενη ζωή στο Λονδίνο και αγκαλιάζοντας τον πραγματικό της εαυτό. Το άλμπουμ είναι ένα συναισθηματικό rollercoaster, που εμβαθύνει στην πολυπλοκότητα της ψυχικής υγείας, των χρόνιων ασθενειών, της απώλειας και των τραυμάτων του παρελθόντος, και το πως αρχίζει κάποιος να αγαπά τον εαυτό του μέσα από την αγάπη και την εμπιστοσύνη των άλλων… Διαβάστε το δελτίο τύπου.
INSTAGRAM VASSILINA
Σημείωση: Για την πραγματοποίηση της συνέντευξης με την μουσικό παραγωγό & τραγουδίστρια Vassilina συνεργάστηκαν: Στην επιμέλεια και στην σύνταξη των ερωτήσεων η ομάδα έκφρασης και υλοποίησης. Ευχαριστούμε την Vassilina και την δισκογραφική εταιρία Inner Ear για την συνέντευξη.
Δημοφιλείς Συνεντεύξεις
Ο Γιώργος Λάγιος μέσα από την συνέντευξή του για [...]
Συνέντευξη με την Αλεξάνδρα Μπουνάτσα, ερμηνεύτρια με ιδιαίτερες και άρτιες προσεγγίσεις τραγουδιών.
Αλεξάνδρα Μπουνάτσα, μια ερμηνεύτρια με αγάπη και πάθος για [...]
Η Τατιάνα Γκουσίν, με καταγωγή από την Μολδαβία, είναι [...]
Η Joanne προέρχεται από μια καλλιτεχνική οικογένεια και πιστεύει [...]
Η Τερέζα Καζιτόρη είναι ηθοποιός και τραγουδίστρια. Η Τερέζα [...]
Την αγάπη του για την τέχνη, την διαφορά ανάμεσα [...]
Αν δεν ήταν ραδιοφωνική παραγωγός θα ήταν δασκάλα, αλλά [...]