Η Ήρα Κατσούδα αποδεικνύει πως το χιούμορ δεν είναι αποκλειστικά ανδρικό προνόμιο.
"Θίγει θέματα ισότητας των φύλων, κοινωνικά στερεότυπα, οικογένεια, διαζύγιο αλλά σε καμία περίπτωση μόνο αυτά. Περνάει τόσο από θεματικές της καθημερινότητας, από βιωματικές ιστορίες και από καταστάσεις που έχουμε συνηθίσει να αντιλαμβανόμαστε σαν νορμάλ, αλλά αν τις κοιτάξεις από το πρίσμα της κωμωδίας, μόνο νορμάλ δεν είναι!"
Με αφορμή την χιουμοριστική, αλλά και γεμάτη προκαταλήψεις φράση “Για γυναίκα, καλή είναι”, η Ήρα Κατσούδα μας μιλά για τον χώρο του stand up comedy στην Ελλάδα και για την πορεία της στον ανδροκρατούμενο αυτό χώρο. Η Ήρα Κατσούδα, μια ενεργή κωμικός, παρουσιάζει παραστάσεις της σε όλη την Ελλάδα διασκεδάζοντας πλήθος ανθρώπων.
Συγκεκριμένα με την νέα της παράσταση θίγει θέματα ισότητας και κοινωνικά στερεότυπα αλλά και απλά θέματα καθημερινότητας. Όπως αναφέρει η ίδια, ένας από τους λόγους που έδωσε στην παράσταση της τον τίτλο “Για γυναίκα, καλή είναι”, είναι ότι την επόμενη φορά που οποιοσδήποτε πει την φράση δεν θα σημαίνει τίποτα παραπάνω πέρα από τον τίτλο μιας παράστασης.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΗΣ ΗΡΑ ΚΑΤΣΟΥΔΑΣ
Πως από το Οικονομικό της Νομικής που έχεις σπουδάσει έφτασες στο stand up comedy;
Πρώτα από όλα τίμησα την παράδοση που θέλει το τμήμα Οικονομικών Επιστημών να είναι νούμερο ένα σε ετεροαπασχόληση. Δεν χαλάω εγώ χατίρια!
Τώρα όσον αφορά στο πώς έγινε αυτό, σπούδαζα στην Θεσσαλονίκη. Παράλληλα με το Οικονομικό πήγα και σε μια σχολή θεάτρου και κάποια στιγμή αξιώθηκα και τα τελείωσα και τα δύο. Εντάξει το Οικονομικό το καθυστέρησα 2 χρόνια, βλέπεις πάντα στις εξεταστικές τυχαίνουν τα καλύτερα οπότε βάζεις προτεραιότητες και μάντεψε! Συνήθως δεν είναι η εξεταστική!
Μετά που τελείωσα λοιπόν, άρχισα να δουλεύω πάνω στο αντικείμενο μου (το οποίο είναι πολύ διευρυμένο αν έχεις τελειώσει την συγκεκριμένη σχολή, εξ ’ου και η ετεροαπασχόληση). Έχω περάσει από χρηματιστηριακή, μέχρι εφημερίδα, μέχρι εταιρία παραγωγής, μέχρι διαφημιστική, μέχρι που είπα ώπα βαρέθηκα με όλα τα τρελά αφεντικά θα προσπαθήσω μόνη μου. Παράλληλα με όλα αυτά ασχολούμουν και με την κωμωδία, αλλά σε πιο ερασιτεχνικό επίπεδο. Όχι μόνο λόγο χρόνου, αλλά μην ξεχνάμε ότι τότε το stand up δεν ήταν καθόλου γνωστό και διαδεδομένο.
Οπότε ξεκίνησα πάνω στην οικονομική κρίση ένα μικρό διαφημιστικό στούντιο με έναν φίλο και συνεργάτη. Πανέξυπνη ε; Η δουλειά πήγαινε καλά μέχρι που μετά από λίγα χρόνια δεν πήγαινε καλά. Τότε ήταν όμως σαν χρονική συγκυρία έπεσε να ανεβαίνει πάρα πολύ το stand up και να οργανώνεται η σκηνή. Οπότε έκανα switch τα επαγγέλματα. Έκλεισα το studio, ασχολήθηκα φουλ με την κωμωδία και άφησα την διαφήμιση για χόμπι.
Από που εμπνέεσαι τα κείμενα σου; Οι ιστορίες που μεταφέρεις στην σκηνή είναι πραγματικές;
Τα κείμενα έρχονται από παντού. Από καθημερινά πράγματα, από κοινές μας συνήθειες, από πράγματα που βλέπουμε ή ακούμε. Και φυσικά οι βιωματικές καταστάσεις και ιστορίες. Κοίτα σε αυτές πάντα υπάρχει η βάση της αλήθεια και από εκεί και πέρα μπαίνει και η κωμική υπερβολή. Μερικές φορές όμως δεν χρειάζεται καν είναι αρκετά τραβηγμένες από μονές τους!
“Για Γυναίκα, καλή είναι”: Ποια τα θέματα που θίγει η νέα σου παράσταση;
Θίγει θέματα ισότητας, κοινωνικά θέματα αλλά μην φανταστείς ότι θα διαβάσουμε και Καμύ! Εννοώ πέρα από τα θέματα σεξισμού, ρατσισμού και ομοφοβίας θίγω και απλά καθημερινά και επιφανειακά θέματα παράλληλα. Να σπάει ρε παιδάκι μου!
Πως εμπνεύστηκες τον τίτλο της παράστασης;
Από την ομώνυμη φράση – καφρίλα που λίγο πολύ όλες έχουμε ακούσει κάποια στιγμή στην ζωή μας και φυσικά μου την έχουν πει και άνδρες αλλά ΚΑΙ γυναίκα μετά από παράσταση. Είναι που θεωρείται (και) το χιούμορ ανδρικό προνόμιο.
Stand up comedy. Τελικά είναι ένας ανδροκρατούμενος χώρος;
Αριθμητικά ναι. Είναι περισσότεροι άνδρες από γυναίκες που ασχολούνται επαγγελματικά με το είδος. Αλλά ακόμα η σκηνή στην Ελλάδα ακόμα διαμορφώνεται οπότε που ξέρεις; Μπορεί να κάνουμε την έκπληξη και να ανατρέψουμε το παγκόσμιο στερεότυπο!
Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζεις στη δουλειά σου;
Όλες οι δουλειές έχουν δυσκολίες και το stand up δεν αποτελεί εξαίρεση. Αλλά αυτό που θεωρώ το πιο δύσκολο κομμάτι του είναι όταν δεν είσαι καλά, κάτι σου έχει τύχει σε προσωπικό επίπεδο και το βράδυ έχεις παράσταση. Και εκεί που κανονικά είσαι για κλάματα, φλις και να μην δεις άνθρωπο, να πρέπει να βγεις να διασκεδάσεις ΕΣΥ τον κόσμο. Αλλά και αυτό με τον καιρό μαθαίνεται αποκτάς μηχανισμούς και άμυνες.
Ποιο είναι το πιο αστείο περιστατικό που σου έχει συμβεί σε παράσταση;
Ουυυ πολλά αλλά κάτσε να σκεφτώ. Λοιπόν ένα που θυμάμαι είναι σε μια παράσταση που έπαιζα σε θέατρο και είχα φορέσει ένα ¨κακό¨ σουτιέν γιατί τα άλλα ήταν άπλυτα. Ε, και εκεί που παίζω, νιώθω ότι έχει ξεκουμπωθεί, αλλά κυρία δεν σχολιάζω τίποτα και συνεχίζω να παίζω. Μετά από λίγη ώρα συνειδητοποιώ ότι έχει ανέβει πάνω και αυτό που βλέπει ο κόσμος είναι μια κωμικό – αρχαία θεότητα με 4 στήθη! Το κατάλαβα, γελάσαμε, πήγα λίγο πίσω και μετά επανήλθα.
Υπάρχουν τελικά θέματα που θα πρέπει να αποφεύγονται στο stand up comedy;
Δεν υπάρχουν κακά θέματα αλλά κακοί χειρισμοί. Μπορείς να πιάσεις ότι θέμα θέλεις απλά να ξέρεις την απεύθυνση σου δηλαδή μην καταφεύγεις σε εύκολο χιούμορ κοροϊδεύοντας τον «αδύναμο» και το πιο βασικό για μένα, να έχεις όντως κάτι να πεις για αυτό που πραγματεύεσαι.
Ποια στιγμή θεωρείς την καλύτερη στην καριέρα σου;
Έχω ευτυχώς αρκετές πολύ καλές στιγμές στην μέχρι τώρα πορεία μου. Πέρα από τις παραστάσεις που με κίνδυνο να γίνω γραφική θα πω ότι μετά από κάθε μια αισθάνομαι μοναδικά, μπορώ να πω όταν παρουσίασα την τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Αλλά και η εκπομπή το Δίκτυο ήταν είναι μια πολύ καλή συνεργασία για την οποία είμαι περήφανη.
Οι δικοί σου άνθρωποι πως αντέδρασαν στις πρώτες σου παραστάσεις;
Στωικά θα πω. Οι πρώτες παραστάσεις δεν είναι και η αφρόκρεμα κάθε κωμικού οπότε καταλαβαίνεις, έχουν υποστεί διάφορες κακές εμφανίσεις, κείμενα και το πιο βασικό κείμενα που πλέον ξέρουν απέξω!
Η Ελλάδα είναι μια χώρα με καλούς κωμικούς; Μπορεί κάποιος να ζήσει από αυτό το επάγγελμα;
Η αλήθεια είναι αυτή ότι έχουμε πολλούς καλούς κωμικούς και αυτό είναι ευτύχημα. Τώρα σίγουρα μπορείς να βιοποριστείς από αυτό αλλά όπως σε όλα θέλει πολύ τρέξιμο, πολλή δουλειά και πολύ περιοδεία. Ουσιαστικά είσαι ελεύθερος επαγγελματίας αλλά στο καλλιτεχνικό.
Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια;
Η ευρωπαϊκή περιοδεία που θα πάμε καλώς εχόντων των πραγμάτων με την Δήμητρα Νικητέα τέλη Ιανουαρίου, το podcast μας ΜΠΡΑΗΤ ΣΑΗΝΤ που ξεκινάμε 2ο κύκλο και τα υπόλοιπα θα τα πούμε στην πορεία!
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
To “Για Γυναίκα, καλή είναι”, η δεύτερη σόλο παράσταση της Ήρας Κατσούδα επιστρέφει στο θέατρο Αλκμήνη. Παρουσιάστηκε πρώτη φορά λίγο πριν παρουσιαστεί και ο Covid και η αλήθεια είναι ότι η ανταπόκριση, η αγάπη και το feedback του κόσμου ήταν απίστευτα. (Για την παράσταση. Για τον Covid όχι και τόσο). Από Πέμπτη 21 Οκτωβρίου έως και 30 Δεκεμβρίου 2021 και κάθε Πέμπτη στις 21:30! Διαβάστε το δελτίο τύπου.
Σκηνή intermedia
Αλκμήνης 8-12, Γκάζι
Σταθμός ΜΕΤΡΟ Κεραμεικός
Τηλέφωνο: 210 3428650
ΒΙΝΤΕΟ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ ΗΡΑ ΚΑΤΣΟΥΔΑ
Σημείωση: Για την ολοκλήρωση της συνέντευξης της Κ. Ήρα Κατσούδας συνεργάστηκαν: Στην επιμέλεια η ομάδα Έκφρασης και Υλοποίησης και στην σύνταξη των ερωτήσεων η Κωνσταντίνα Γκρόσι. Ευχαριστούμε την Κ. Ήρα Κατσούδα και την υπεύθυνη επικοινωνίας Κ. Χρύσα Ματσαγκάνη για την πραγματοποίηση της συνέντευξης.
Δημοφιλείς Συνεντεύξεις
Σοφία Μανουσάκη, στα 15 της ξεκίνησε μαθήματα φωνητικής χωρίς [...]
Η Αναστασία Μαρινάκου γεννήθηκε στις 12 Ιουνίου το 1996. Μεγάλωσε [...]
Από την τηλεοπτική σειρά “Λένη” και “κανείς δεν λέει [...]
Είναι αδιαμφισβήτητα μία από τις πιο εντυπωσιακές ραδιοφωνικούς παραγωγούς [...]
Με αφορμή την χιουμοριστική, αλλά και γεμάτη προκαταλήψεις φράση [...]
Η Μυριέλλα Κουρεντή γεννήθηκε στην Αθήνα στις 18 Αυγούστου. [...]
Σοφία Μανουσάκη, στα 15 της ξεκίνησε μαθήματα φωνητικής χωρίς [...]