Γεωργία Νταγάκη: “Με τρομοκρατεί η ιδέα να χάνεται κάθε ίχνος ανθρώπινου παράγοντα, ψυχή και σώμα”

"Συνέντευξη με την Γεωργία Νταγάκη, από μικρή συνθέτει τραγούδια και πειραματίζεται συνεχώς μελετώντας ήχους και μελωδίες από την παραδοσιακή μουσική έως τη Rock"

H Γεωργία Νταγάκη αντλεί ενέργεια και πάθος από το δημιουργικό κομμάτι της μουσικής. Αρχικά νομίζοντας ότι ψάχνει να βρει τη μουσική της ταυτότητα και εν τέλει η θέληση της να νιώθει ελεύθερη, την οδήγησαν στους ήχους, τις μελωδίες, τα τραγούδια που πρεσβεύει. Μεγάλη της αγάπη η Κρητική λύρα. Μας μιλά για αυτό το μουσικό όργανο και για το single με τίτλο “Matala”.

Μας αποκαλύπτει πως όταν προετοίμαζε το Matala δεν φανταζόταν την απήχηση και την αποδοχή του κόσμου. Από την άλλη μας μιλά για τον πρώτο ορχηστρικό δίσκο “Short Distance”, για το πόσο μικρή απόσταση φάνταζε στα μάτια της η ένωση των κόσμων του χθες και του σήμερα μουσικά… Οι ονομασίες των τραγουδιών προήλθαν από τα αγαπημένα της χωριά της Κρήτης και Μας προτρέπει να τα επισκεφτούμε.

Κομβικό σημείο στην καλλιτεχνική της πορεία θεωρεί την αλλαγή που έκανε να περάσει από την καθαρά κρητική μουσική στη μουσική που πορεύεται τα τελευταία χρόνια. Μας μιλά για συνεργασίες του παρελθόντος και για το αναπόσπαστο κομμάτι κάθε της παράστασης. Επίσης μας ενημερώνει για το επόμενο μουσικό εγχείρημα της.

Την τρομοκρατεί η ιδέα να χάνεται ο ανθρώπινος παράγοντας είτε από τις τέχνες, είτε από την απλή καθημερινότητα. Έχει βρει τις ισορροπίες της όσο αφορά τη λογική και το συναίσθημα. Αυτό που μας εύχεται είναι δια ζώσης αντάμωση για να τα πούμε μουσικά και τραγουδιστά!!!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΗΣ ΓΕΩΡΓΙΑΣ ΝΤΑΓΑΚΗ

Τα τελευταία 20 χρόνια έχει στιγματίσει την ελληνική μουσική με τα τραγούδια της, την αγαπημένη της κρητική λύρα

Ποιος είναι ο ρόλος της μουσικής στη ζωή σου;

μουσική στη ζωή μου λειτουργεί ως μια διέξοδος. Μέσα από το δημιουργικό κυρίως κομμάτι της παίρνω την ενέργεια και το πάθος, μαθαίνω να ζω και να γεύομαι τις χαρές της ζωής- που καμιά φορά μέσα στην γρήγορη και βάναυση καθημερινότητα χάνονται-  σαν μικρό παιδί. Μου δίνει την αθωότητα και παράλληλα μου υπενθυμίζει πως δεν είναι τελικά όλα μάταια.

Η Γεωργία Νταγάκη, συνθέτη τραγούδια, πειραματίζεται συνεχώς μελετώντας ήχους, τραγούδια  και μελωδίες από την παραδοσιακή μουσική έως και το rock. Τι σε ωθεί, σε παρακινεί σε αυτή την αναζήτηση; 

Αρχικά νόμιζα ότι αυτό που με ωθούσε προς αυτή την κατεύθυνση ήταν να μπορέσω να καταλάβω και να βρω την δική μου μουσική ταυτότητα. Μετά από αρκετά χρόνια εντέλει κατάλαβα πως δεν ήταν αυτό.

Η ίδια μου η φύση πρόσταζε να ακολουθήσω μια πορεία «out of the box» που λένε και στο χωριό μου! Είναι στοιχείο του χαρακτήρα μου να λειτουργώ καλύτερα όταν δεν συνδιαλέγομαι με στερεοτυπικούς νόμους και κανόνες. Θέλω να νιώθω ελεύθερη. 

Πέρα από ότι έχεις διδαχθεί οργανογνωσία, αρμονία, solfege και πιάνο βλέπουμε πως η Κρητική λύρα είναι αυτή που κυριαρχεί στις μουσικές σου δημιουργίες. Μίλησέ μας για την λύρα.

Η αγάπη μου για το όργανο αυτό ήταν και παραμένει αναλλοίωτη. Δε μπορώ να φανταστώ τον εαυτό μου πάνω και κάτω από τη σκηνή χωρίς αυτό. 

Πιστεύεις ότι μέσα από την παραδοσιακή μουσική διαφυλάσσει ο κάθε λαός τις ρίζες του; 

Πιστεύω ότι η παραδοσιακή μουσική είναι το παρελθόν μας, οι ρίζες μας, η ταυτότητα μας. Η παραδοσιακή όμως μουσική διαμορφώθηκε και εξέφραζε ανά περίπτωση και ανά τόπο την κάθε κοινωνία μέσα από τη λαϊκή κουλτούρα του ίδιου του κόσμου.

Oσο ραγδαία κι να έχουν αλλάξει από τότε μέχρι σήμερα τα πράγματα και οι συνήθειες μας, η παραδοσιακή μουσική θα είναι πάντα εκεί, για να μας υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε μόνοι. 

Matala”. Η κρητική λύρα ανακατεύεται με techno beats ήχους, δημιουργώντας ένα ξεχωριστό πρωτότυπο άκουσμα. Ποια η πηγή έμπνευσης; 

Το πρώτο single του δίσκου που κυκλοφόρησε με τίτλο «Μatala», δημιουργήθηκε μέσα από την ίδια την ανάγκη που έχουμε όλοι, να γυρίζουμε στο παρελθόν, γιατί αυτό μας κάνει να βλέπουμε καθαρότερα το μέλλον αλλά και να ζούμε το παρόν μας όχι τόσο μοναχικά.

Είμαι σχεδόν σίγουρη πως αν άκουγαν σήμερα οι χίπις να μπλέκουν οι ρυθμοί της techno και τρανς μουσικής, με την ψυχεδέλεια -που για μένα- κουβαλά η Κρήτη και η κρητική λύρα, θα επέστρεφαν στα «Matala» και θα χορεύαν στους ρυθμούς του!

Αυτοί που ξέρουν καλά τη Νταγάκη, γνωρίζουν ότι είναι μία μουσικός που δεν εφησυχάζει ποτέ και προϊόν τέτοιας ανησυχίας είναι το ΕΡ “Short Distance”

Πόσο δύσκολη ήταν η συγκεκριμένη σύνθεση για να υπάρξει αυτό το αποτέλεσμα; 

Καθόλου δύσκολη. Αντιθέτως! Ήταν ένα project που ολοκληρώθηκε μέσα σε ένα πολύ μικρό χρονικό διάστημα πολύ φυσικά και όμορφα.

Βλέπουμε πως ήδη το “Matala” έχει αγαπηθεί τραβώντας το ενδιαφέρον του κόσμου (χιλιάδες ακούσματα Τικ Τοκ κ.α) είσαι ικανοποιημένη από αυτό; Σε αγχώνει;

Η αλήθεια είναι πως όταν προετοιμάζαμε αυτόν το κομμάτι δεν είχαμε φανταστεί ότι θα βρει αυτή την αποδοχή και θα έχει αυτή την τόσο μεγάλη απήχηση του κόσμου. Αρχίσαμε να βάζουμε κάποια mini videos στο tik tok και τα νούμερα μας άφησαν άφωνους!! Δε με αγχώνει καθόλου, χαίρομαι που ο κόσμος είναι πλέον έτοιμος να δεχτεί κάτι τόσο πρωτοποριακό και διαφορετικό. Αυτό μας δίνει ελπίδα. 

Μίλησέ μας για το “Short Distance” το πρώτο σου όπως δήλωσες ορχηστρικό δίσκο. 

Για μένα φάνταζε πάντα ”μικρή απόσταση” στο να μπορώ να ενώσω δικούς μου αγαπημένους μουσικούς κόσμους. “Κόσμους που να αντικατοπτρίζουν το χθες και το σήμερα και που να σμίγουν τελικά τόσο αρμονικά μεταξύ τους στο τώρα, σαν να υπήρχαν από πάντα.

Ο τρόπος που αντιλαμβάνομαι την Κρητική μουσική και την ψυχεδέλεια που για μένα κουβαλά, ήταν και θα είναι πάντα ξεχωριστός στα δικά μου αυτιά και εδώ αποκαλύπτεται με τον καλύτερο τρόπο. Έψαχνα καιρό μια νέα διάσταση που θα φέρει την κρητική λύρα κοντά στους δυτικούς τρόπους  και ήχους, στην ηλεκτρονική μουσική, στο beat, χωρίς να χάνει τον δικό της τόσο έντονο, δυναμικό και αναλλοίωτο χαρακτήρα.

Η αρχική ιδέα του Πάνου Γεωργόπουλου μου κέντρισε το ενδιαφέρον και αρχίσαμε μέσα από τις ζωντανές μας εμφανίσεις να πειραματιζόμαστε σε αυτό το πλαίσιο πολύ πριν σας παρουσιάσουμε τα πρώτα κιόλας δείγματα. Χαίρομαι πολύ που οι πρώτες ενδείξεις δείχνουν  ότι βρίσκει την ανταπόκριση του κοινού, σε μια εποχή όπου όλοι τελικά έχουμε την ανάγκη να χαθούμε για λίγο σε μια ονειρώδη κατάσταση.

Αυτός ο δίσκος, το “Short Distance”, το κάνει. Οι ονομασίες των τραγουδιών προέρχονται από δικά μου αγαπημένα μέρη-χωριά της Κρήτης, του Ρεθύμνου των Χανίων και του Ηρακλείου, σε μια ανάγκη μου να σας τα παρουσιάσω και σας προτρέπω να τα επισκεφτείτε ακούγοντας φυσικά το “Short Distance”.

Πιστεύεις πως κατάφερες, συνθετικά τουλάχιστον να ενώσεις τους αγαπημένες σου μουσικούς κόσμους;

Το “short distance”  είναι το πρώτο μας εγχείρημα μας με τον Πάνο Γεωργόπουλο και στη συνέχεια θα ακολουθήσει και το Vol2 του πειραματισμού αυτού, με νέες μουσικές προσθήκες και ήχους. Νιώθω ότι καταφέραμε να δείξουμε σε αυτή την πρώτη δουλειά την μουσική αυτή ταυτότητα που είχαμε αρχικά και οι δύο στο μυαλό και στα αυτιά μας. Έπεται συνέχεια… 

Ποιο θεωρείς κομβικό σημείο για την καλλιτεχνική σου πορεία; 

Την αλλαγή που έκανα στα είκοσι μου να περάσω από την καθαρά κρητική μουσική στον δρόμο που επέλεξα  να πορεύομαι τα τελευταία αρκετά χρόνια.

Θα θέλαμε μέσα σε 2– 3 προτάσεις να μας περιγράψεις τα εξής: 

  • Eric Burdon: Σπουδαία συνεργασία. Μεγάλος σταθμός της καριέρας μου. Ένας υπέροχος καλλιτέχνης. Δισκογραφήσαμε και περιοδεύσαμε μαζί για καιρό. Εμπειρία ζωής. 
  • Goran Brecovic: Επίσης τρομερή εμπειρία! Ένας τρομερός καλλιτέχνης, και βραδιές που θα θυμάμαι πάντα! 
  • “Το Καράβι της Φυγής” Από τα πρώτα μου τραγούδια. Το αγάπησα τόσο πολύ μέσα από τη φωνή του Μανώλη Λιδάκη που θέλησα να το κάνω «δικό μου». Ο κόσμος επίσης το αγάπησε πολύ μέσα από τα Live μας και είναι τόσα χρόνια αναπόσπαστο κομμάτι της κάθε μας παράστασης. 
Εκατοντάδες εμφανίσεις & ξεχωριστές συνεργασίες με Έλληνες αλλά και διεθνείς καλλιτέχνες όπως ο Eric Burdon και οι Animals, o Goran Bregovic, οι Violent Femmes κ.α

Η τεχνική νοημοσύνη στη ζωή μας. Σε φοβίζει ως συνθέτρια και ερμηνεύτρια; 

Με τρομοκρατεί η ιδέα να χάνεται κάθε ίχνος ανθρώπινου παράγοντα, ψυχή και σώμα, είτε από τις τέχνες είτε από την απλή καθημερινότητα. Ο άνθρωπος ο ίδιος στο βωμό του καπιταλισμού έρχεται και καταρρίπτει τον ίδιο τον άνθρωπο. 

Στις επιλογές της ζωής σου κυριαρχεί το συναίσθημα ή η λογική και κατά πόσο επηρεάζουν τις επιλογές σου; 

Νομίζω πως λειτουργώ πλέον και με τα δύο. Έχω βρει τις ισορροπίες να ζυγίζω καλύτερα τα πράγματα και τις καταστάσεις, και να λειτουργώ με ηρεμία και χαλαρότητα. 

Πιστεύεις πως ο άνθρωπος μεγαλώνοντας οδεύει προς την ωριμότητα; 

Όχι απαραίτητα. Αυτό έχει να κάνει με τον κάθε άνθρωπο ξεχωριστά και το πόση πραγματική δουλειά θέλει να κάνει με τον ίδιο του τον εαυτό!

Κλείνοντας θα θέλαμε να στείλεις το δικό σου μήνυμα προς τους αναγνώστες μας. 

Αρχικά σας ευχαριστώ για τη φιλοξενία, εύχομαι να είμαστε καλά και να έχουμε έναν όμορφο μουσικό χειμώνα. Φυσικά να ανταμώσουμε σύντομα δια ζώσης να τα πούμε τραγουδιστά και μουσικά.!!

ΒΙΝΤΕΟ ΓΕΩΡΓΙΑ ΝΤΑΓΑΚΗ

''MATALA'' ΓΕΩΡΓΙΑ ΝΤΑΓΑΚΗ/GEORGIA DAGAKI

Το “Short Distance” είναι διαθέσιμο σε όλες τις ψηφιακές πλατφόρμες: https://orcd.co/shortdistance Eίναι μία ανεξάρτητη κυκλοφορία της Γεωργίας Νταγάκη σε διανομή & υποστήριξη The Hubsters.

ΓΕΩΡΓΙΑ ΝΤΑΓΑΚΗ - Πώς να τον πούμε τον έρωτα σήμερα Οfficial Music Video

“Πώς να τον πούμε τον έρωτα σήμερα” (από τον επερχόμενο δίσκο “Απέραντη Ευτυχία”) Listen & buy here: https://orcd.co/b1p6epq

Σημείωση: Για την πραγματοποίηση της συνέντευξης με την Ερμηνεύτρια και συνθέτρια Γεωργία Νταγάκη συνεργάστηκαν: Στην επιμέλεια η ομάδα έκφρασης και υλοποίησης ενώ στην σύνταξη των ερωτήσεων Ο Ζαχαρίας Κρέσπης. Ευχαριστούμε την Γεωργία Νταγάκη και την δισκογραφική εταιρία The Hubsters για την συνέντευξη.

Δημοφιλείς Συνεντεύξεις